Biutiful není krásný

Praha - Do českých kin právě vstupuje film režiséra Alejandra Gonzáleze Iňárrita Biutiful. V dvouapůlhodinovém dramatu touží hlavní hrdina smířit se tváří v tvář smrti s nepřejícným osudem, odčinit temnou minulost a zabezpečit své potomky. V roli bývalého narkomana, vydělávajícího na práci nelegálních cizinců, se v dramatu  představí španělská hvězda Javier Bardem. Právě jeho skvělý herecký výkon spolu s řemeslnou zručností režiséra jsou podle kritiků hlavní devizou filmu.

Souboj s neúprosným časem musí podstoupit rozporuplný a konfliktní Uxbal (Javier Bardem), jemuž postupující rakovina dává jen několik měsíců života. Rozhodne se proto zajistit svým dvěma dětem, jejichž matka je prostitutka trpící maniodepresemi, lepší budoucnost a zanechat tak po sobě v jejich paměti pozitivní odkaz. Přehodnotit svůj dosavadní život ho přiměje i pocit viny za smrt skupiny čínských dělníků, které pronajímá různým zaměstnavatelům, na níž měl nechtěně svůj podíl.

Pesimisticky laděný snímek z chudinských čtvrtí moderní Barcelony plných přistěhovalců z Afriky a Asie od uznávaného režiséra, do jehož filmografie patří oceňovaná díla Láska je kurva, 21 gramů a Babel, vzbudil u většiny zahraničních filmových kritiků rozpačité reakce. Ocenili především, jak skvěle se Bardem zhostil tak obtížné role, za niž si odnesl cenu pro nejlepšího herce na loňském filmovém festivalu v Cannes. „Byla to nejtěžší role, jakou jsem kdy hrál. A taky skvělá zkušenost, která mi pomohla přemýšlet o práci, životě a mé vlastní odpovědnosti za něj,“ řekl k filmu představitel hlavní role.

Také Iňárritu podle kritiků potvrdil, že patří mezi režiséry s nejlepším vizuálním ztvárněním svých děl, a pochválili jeho vytříbený smysl pro detail.

Temné a depresivně působící drama prý nicméně sráží jeho scénář, který recenzenti označují za poněkud těžkopádný, zmatený a nedokončený. Tvůrci se prý také příliš snaží manipulovat s city diváků a výslednému dojmu tak nepomůže ani dobře míněná snaha o společenskou kritiku.

„Točit filmy o elementárních hodnotách, jako je život a smrt, je nesmírně těžké a většinou to nedopadá dobře. Iňárritu ale tohle umí,“ oponuje zahraničním názorům česká filmová kritička Darina Křivánková. „Mexická kinematografie v sobě trochu toho kýče nese. Ta touha po velmi silných citech je pro ně velmi příznačná a to on možná dokáže vyjádřit lépe než někteří američtí filmaři, a proto je tak úspěšný,“ doplnil filmový publicista David Čeněk.