Jeden svět se blíží, nahlédněte do něj on-line

Praha – Třináctý ročník festivalu Jeden svět nabídne poutavé dokumenty o obludných podobách korupce v putinovském Rusku či Berlusconiho Itálii a pochlubí se také dvěma snímky, které se letos budou ucházet o Oscara. Přehlídka dokumentárních filmů o lidských právech se uskuteční v Praze od 8. do 17. března, v p průběhu března a dubna proběhne v dalších 33 českých městech. Na vybrané festivalové filmy a sociální spoty se zájemci mohou podívat také on-line na speciálu Jednoho světa na webu České televize.

Na festivalu bude uvedeno celkem 104 dokumentů z téměř čtyřiceti zemí celého světa. Letošní ročník zahájí německý dokument Na stupních vítězů z jedné z hlavních programových kategorií Věku navzdory. Snímek nabízí citlivý a současně úsměvný portrét pětice hrdinů ve věku mezi 80 a 100 lety, jejichž životním koníčkem je vrcholová atletika.

V hlavní soutěži bude uveden například filmově vytříbený portrét bývalého šéfa ropného gigantu Jukos Chodorkovskij, který německý režisér Cyril Tuschi nedávno představil na Berlinale. Předloňský vítěz Jednoho světa Gianfranco Rosi přiveze mrazivý snímek o fungování mexické narkomafie a její provázanosti se státním aparátem s názvem El Sicario – Pokoj 164.

Reportáž Terezy Radvákové (zdroj: ČT24)

Britský režisér Mark Henderson, který byl v roce představí velmi osobní film Můj únosce. V roce 2003 byl spolu s dalšími turisty unesen v kolumbijských horách marxistickou guerillovou skupinou. Po pěti letech se rozhodl vrátit a setkat se s jedním z únosců.

Americká dokumentaristka Jennifer Fox přijede s filmem Moje reinkarnace, který točila v průběhu dvaceti let a jehož hlavní postavou je syn vysokého tibetského duchovního mistra, který vyrostl v Itálii a dlouho odmítá skutečnost, že by měl být reinkarnací mnicha Khjentse.

V hlavní tematické kategorii Tváře korupce budou uvedeny snímky mapující fenomén korupce zejména v postkomunistických zemích: ruská Spravedlnost pro Sergeje, zabývající se podivnou smrtí právníka Sergeje Magnitského, jež při své práci odhalil největší daňový únik v historii Ruska; rumunský Kapitalismus – naše tajná receptura nebo italská Draquila o premiéru Berlusconim, jehož projekci italský ministr kultury na festivalu v Cannes bojkotoval.

Ani letos nechybí řada snímků, které byly v loňském roce uvedeny s úspěchem na zahraničních festivalech. Například v tematické sekci Ekologické výzvy budou uvedeny dva snímky nominované na Oscara: britsko-brazilský dokument Umění odpadu, příběh třídiče odpadu na největší světové skládce v Rio de Janeiru, a Holka z plakátu o mladé Američance, která v 18 letech odjela bojovat do Iráku a nyní trpí těžkým posttraumatickým syndromem.

Festivalový program budou doprovázet další projekty. Jednm z nich budou sociální spoty, které se objeví před projekcemi ve všech kinech. Sedm desítek krátkých videí vzniklo v posledních letech jako součást kampaní v desítkách zemí světa. Vtipnou či šokující formou upozorňují na devastaci životního prostředí, domácí násilí, rasismus, nutnost bezpečnosti na silnicích a zvyšují míru občanské angažovanosti lidí například v boji proti sociální diskriminaci. 

Na vybrané festivalové filmy se zájemci mohou podívat také on-line, a to na speciálu Jednoho světa na webu České televize. Speciál postupně nabídne ke zhlédnutí snímky ze sekce Člověk v tísni uvádí - každé pondělí až do festivalu bude zpřístupněn jeden film. Prvním je dokument Martina Řezníčka Šitkredit, který popisuje praktiky novodobé lichvy. On-line je možné zhlédnout i dokumenty z koprodukce ČT - a to jak z letošního, tak z loňského festivalového programu.

Na speciálu najdou návštěvníci také 25 krátkých sociálních spotů z celého světa. O jednotlivých spotech mohou hlasovat - vybrat ten nejpůsobivější, nezábavnější, nejoriginálnější! Výsledky budou slavnostně vyhlášeny na NonComm večeru 14. března v Divadle Archa.

Novinkou festivalu bude ve spolupráci s organizací Documentary Campus z Německa třídenní otevřený workshop zaměřený na vývoj, produkci a distribuci nejen lidskoprávních dokumentů s ohledem na nové trendy, díky nimž přestávají být klasická média jediným odbytištěm audiovizuální tvorby.