„Masakr v Devínské Nové Vsi je nejvážnější kriminální událost v novodobých dějinách Slovenska. Natočili jsme o ní film, protože nás zaujala a především znepokojila,“ říká o podnětu ke vzniku snímku producent Róbert Slovák. „Dali jsme prostor každému, koho se téma týkalo a chtěl se k němu vyjádřit,“ podotýká.
Film zachycuje výpovědi očitých svědků, mimo jiné důchodce Vincenta Fratriče, který byl přímým svědkem zabití jedné z obětí, příbuzných obětí a dává prostor i odborníkům. Kromě samotné tragédie se zabývá i tím, co jí předcházelo a co k ní mohlo vést. Čin vraždícího střelce se pokouší objasnit například předseda střeleckého klubu, jehož členem byl Harman přes deset let.

Reportáž Ivy Němcové
Reportáž Ivy Němcové
uda 11 6 2011
Reportáž Ivy Němcové
„Snažili jsme se film zpracovat tak, abychom divákům poskytli co možná nejobjektivnější pohled,“ dodává Slovák. „Všechny oslovené strany nám ochotně poskytovaly rozhovory. Jediné odmítnutí zaznělo ze strany rodiny vraha, a my jsme to chápali, nechtěli jsme jít cestou nějakého tvrdého bulváru,“ doplnili k natáčení autoři scénáře a režiséři Gejza Dezorz a Josef Páleník.
Příběh masového vraha od vašich sousedů
Představitele Ľubomíra Harmana pro hrané scény našli tvůrci v Pavlu Vrabcovi. „V průběhu natáčení se nám v jistých momentech přiznal, že měl při některých scénách etické zábrany a že pro něj bylo těžké mířit a střílet po živých lidech,“ poznamenávají režiséři, kteří během příprav dokudramatu o bratislavské tragédii mnoho přemýšleli.
Podle nich k ní vedly neřešené mezilidské vztahy, neschopnost a neochota úřadů reagovat a řešit stížnosti občanů i koncentrace většího množství nepřizpůsobivých a problémových lidí na jednom místě. Spojení všech těchto okolností může vyústit, a v případě Ľubomíra Harmana vyústilo, v „příběh masového vraha od vašich sousedů“.



„Zadáním a myslím, že se nám to podařilo, bylo natočit divácky atraktivní dokudrama, která udrží diváky v napětí během celého filmu. Navíc ve filmu vystupují skutečné postavy se silným příběhem, příběhem, který je aktuální ve většině betonových sídlišť v celé – nejen východní – Evropě,“ uzavírají tvůrci. Snímek podle nich nemá nemá ambice odhalit nové skutečnosti v případu, ale stát se mementem tragické události.