Čínský umělec se prostřednictvím svých skulptur a instalací vyjadřuje především k tématům sociální nerovnosti. Loni strávil zhruba tři měsíce za mřížemi poté, co byl bez vysvětlení zatčen na pekingském letišti v rámci zátahu proti disentu. Byl mu rovněž zabaven pas, takže nemůže vycestovat, ačkoli jeho díla vystavují přední světové galerie. Oficiálně jej čínské úřady viní z daňových úniků. Aj a John se před nedělním koncertem krátce setkali. „Mám ho velice rád,“ napsal výtvarník o zpěvákovi na svém twitterovém účtu.
Čínská vláda bedlivě hlídá živá vystoupení a po umělcích předem vyžaduje seznamy písní či jména vystupujících a doprovodu. Cenzoři schvalovací procedury ještě zpřísnili poté, co islandská zpěvačka Björk v roce 2008 na šanghajském koncertě skandovala „Tibet, Tibet“ na konci písně Declare Independence (Vyhlaste nezávislost).
Aj Wej-wej, který je kupříkladu známý jako spoluautor návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu, byl renomovaným britským časopisem Art Review minulý rok zvolen nejvlivnější uměleckou osobností roku. Čínskou vládu rozhořčil mimo jiné kritikou nedostatečné reakce úřadů na zemětřesení v provincii S'-čchuan v roce 2008. Pokusil se sepsat jména více než 5 000 školáků, kteří při otřesech půdy zahynuli, a poukázat na mizernou úroveň stavby školních budov, jež se řítily k zemi snáze než okolní objekty.
Aj Wej-wej tančí Gangnam Style
Na říjnovém festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě se promítaly dva filmy, které Wej-wej natočil, a přehlídku zakončila česká premiéra snímku Aj Wej-wej: Bez omluvy, který je jeho portrétem. Umělec na sebe minulý měsíc upozornil, když na web umístil parodii na veleúspěšný klip korejského rappera Psy Gangnam Style. Aj prohlásil, že populární tanec je projevem individualismu, který by již neměl být v Číně zakazován.