Králova řeč v Liberci učí lidi překonávat svůj handicap

Liberec - Nové divadelní nastudování slavné Královy řeči chystá činohra libereckého divadla F. X. Šaldy. Scénář Davida Seidlera proslavila filmová verze, která získala čtyři Oscary. Inscenace o síle rodící se z překonávání slabosti vznikla na základě tajných deníků královského logopeda, který pomáhal zbavit koktavosti krále Jiřího VI.

Divadelní adaptace si rychle získala své příznivce i v České republice, kde doslova putuje z divadla do divadla. V Liberci se režie ujala Kateřina Dušková, v roli krále se představí Zdeněk Kupka, excentrického logopeda bude hrát Martin Polách. Roli Alžběty ztvárnila Lenka Langová a manželku logopeda Markéta Tallerová. Ve hře je i postava význačného politika Winstona Churchila, kterého hraje Václav Helšus. Premiéra bude na hlavní scéně libereckého divadla v pátek 22. listopadu.

Liberecké nastudování Královy řeči (zdroj: ČT24)

Text je označován jako dokumentární hra, neboť zachycuje skutečné postavy i dramatické události v Anglii na prahu druhé světové války. Divadelní verze se podle dramaturga libereckého divadla Martina Urbana oproti filmu více soustřeďuje na základní linku příběhu, je prý ostřejší v polohách vážných i v humoru a více akcentuje historické souvislosti léčby královy poruchy řeči. „Daleko více je tam cítit ohrožení Anglie Hitlerem a zásadní chvíle, kdy se vzdává trůnu Edvard VIII. a následně ho střídá Albert, který přijal jméno Jiří VI. a který nikdy nepočítal s tím, že bude králem,“ řekl dramaturg.

Divadlo F. X. Šaldy v Liberci / Králova řeč
Zdroj: ČT24

Země v době korunovace „koktavého“ krále je před začátkem válečného konfliktu a zoufale potřebuje silného nekoktajícího vůdce. Proto králova žena Alžběta (královna-matka) domluví svému muži setkání s excentrickým terapeutem řeči, Australanem Lionelem Loguem. Po tuhém začátku se oba dva ponoří do neobvyklého způsobu léčby a časem mezi nimi vznikne nenarušitelné pouto. Vše směřuje k projevu, jímž Anglie vyhlašuje Německu válku a který musí vyburcovat lid a ujistit ho, že jeho král stojí jako symbol Anglie pevně na svém místě. „Ta vypjatá dramatičnost a tlak, který tam je, cítíte v divadle mnohem více než ve filmu,“ zmínil Urban. „Hra je inspirativní pro všechny, kteří mají pocit, že trpí nějakých handicapem, a dobývají si své místo na slunci,“ dodal.