Meziměstské autobusové linky v Karlovarském kraji bude od ledna zajišťovat Dopravní podnik Karlovy Vary (DPKV), jehož vlastníkem je město Karlovy Vary. V pronájmu bude mít 170 autobusů, které zakoupil kraj za více než miliardu korun. Takzvanou vertikální spolupráci, při níž kraj zadá zakázku firmě, vlastněné jinou veřejnou korporací, odsouhlasilo i ministerstvo dopravy, řekl krajský zastupitel zodpovědný za oblast dopravy Jan Bureš (ODS).
Příměstské autobusy v Karlovarském kraji bude provozovat městský dopravní podnik
Podle Bureše měl kraj při hledání provozovatele nových autobusů pro příměstskou dopravu tři varianty řešení. První možností bylo zřídit vlastní dopravní podnik, na což ale kraj podle něj nemá ani prostorové, ani personální kapacity. Dalšími variantami bylo vypsat veřejnou soutěž nebo oslovit přímo dopravní podnik vlastněný městem. Jediným takovým podnikem v kraji je DPKV.
DPKV by tak od 1. ledna měl zajistit příměstskou dopravu v okresech Cheb a Sokolov a v části Karlovarska. Výjimkou bude oblast Toužimska, Bochovska a Žluticka, kde budou dopravu zajišťovat tři lokální dopravci.
Karlovarský kraj dává na zajištění autobusových linek v kraji ročně zhruba 230 milionů korun. Pokud se oddělí oblasti, kde budou působit jiní dopravci, tak pro DPKV půjde o zakázku zhruba za 200 milionů korun ročně.
Jak řekl náměstek primátorky Karlových Varů Tomáš Trtek (ANO), který má na starosti na městě DPKV, společné zadání kraje a městského dopravního podniku by mělo umožnit bližší integraci MHD a meziměstských linek. DPKV zajišťuje MHD v Karlových Varech a prostřednictvím své dceřiné firmy Dopravní podnik Cheb i v Chebu.
Sjednocení tarifů
Přestože v poslední době rostly náklady nejen na pohonné hmoty, ale i na mzdy a podobně, podle Lukáše Siřínka, pověřeného řízením DPKV, by od 1. ledna nemělo dojít ke zdražení jízdného na meziměstských spojích. Má ale dojít ke sjednocení tarifů v různých částech kraje, které byly dosud odlišné, protože linky provozovalo více dopravců. Do budoucna ale změny cen nejsou podle něj vyloučeny s ohledem zejména na vývoj cen i kolektivní vyjednávání.
Na obsluhu příměstské dopravy bude DPKV potřebovat asi 150 řidičů navíc ke stávajícím asi 130. Předpokládá ale, že většinu z nich získá podnik tím, že řidiči, kteří dnes trasy jezdí pro jiné dopravce, budou chtít na své trase zůstat i pod novým provozovatelem.
V Karlovarském kraji budou od ledna zároveň jezdit mezi městy nové autobusy na stlačený plyn CNG, a to konkrétně značky SOR ICNG a menší autobusy Rošero First FCLLI, také na plyn. Vozy jsou nízkoemisní, vybavené wi-fi, dobíjením přes USB, odbavovacím systémem i automatickým průvodcem zastávkami.