Tržby maloobchodníků byly v listopadu o 8,7 procenta nižší než o rok dříve. Více utržily hlavně drogerie

Tržby v maloobchodu meziročně klesaly i loni v listopadu – sedmý měsíc v řadě. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu. Pokles byl ale menší než v předchozím měsíci. V listopadu utržili obchodníci o 8,7 procenta méně než loni, v říjnu byl pokles 9,9procentní. Meziměsíčně se tržby snížily o 0,3 procenta.

Tržby v listopadu klesly ve srovnání s předloňským listopadem ve většině prodejen, nikoli však v drogeriích a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, kde se zvýšily o 2,8, respektive 2,9 procenta.

Poklesy v jiných maloobchodních odvětvích byly ovšem výraznější. Souhrnně klesly tržby za nepotravinářské zboží v listopadu o 9,6 procenta, za potraviny o 9,2 procenta a za pohonné hmoty o 2,1 procenta. Podle Jany Gotvaldové z Českého statistického úřadu se ve srovnání s říjnem zmírnil meziroční pokles tržeb u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží. „U prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ upozornila.

Konkrétně v prodejnách s výrobky pro domácnost klesly tržby o 12 procent, v prodejnách elektroniky o 8,4 procenta a v obchodech s oděvy a obuví o 5,1 procenta. Specializované prodejny potravin utržily meziročně o 13,6 procenta méně, nespecializované prodejny s převahou potravin o 9 procent méně. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 9,8 procenta.

Ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková dodala, že ve srovnání s listopadem 2021 se snížily v předposledním měsíci loňského roku i tržby v lékárnách (o 5,8 procenta), které předtím nepřetržitě rostly devatenáct měsíců. 

  • Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se dělí na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodních tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
  • Zdroj: ČBA

Větší pokles, než trh očekával

Listopadový pokles maloobchodních tržeb byl podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče větší, než očekával finanční trh. Dosáhl 8,7 procenta, ekonomové očekávali asi 7,9 procenta. Domnívá se, že kvůli vysoké inflaci budou lidé méně utrácet přinejmenším i během letošního prvního čtvrtletí.

Na pokles maloobchodních tržeb měly podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta vliv také nižší reálné mzdy. „Jejich návrat do plusu očekáváme až v průběhu letošního roku,“ dodal. Letos by měl podle něj celkový pokles maloobchodních tržeb činit přibližně dvě procenta.