Internetová společnost Yahoo! odchází z Číny, zdůvodňuje to novou regulací

Americká internetová společnost Yahoo! odchází z čínského trhu. Tento krok zdůvodňuje stále náročnějšími podmínkami pro podnikání, uvedla agentura AP. V Číně se podle firmy začíná měnit i právní prostředí, které jí tam další působení komplikuje.

Firma, která patří k průkopníkům e-mailových služeb, v Číně působila asi dvacet let. Od 1. listopadu ale přestává služby v této nejlidnatější zemi světa poskytovat, postupně tak uživatelům z pevninské Číny nebudou dostupné. 

„Společnost Yahoo! se nadále staví za práva našich uživatelů a za svobodný a otevřený internet. Našim uživatelům děkujeme za podporu,“ píše se ve sdělení firmy, z něhož cituje AP.

Yahoo! je už druhou velkou technologickou firmou ze Spojených států, která se v posledních týdnech rozhodla své aktivity v Číně utlumit nebo ukončit. V říjnu oznámila společnost LinkedIn ze skupiny Microsoft, že do konce roku v Číně zavře svou internetovou profesní síť a začne tam nabízet jen elektronickou nástěnku s nabídkou práce.

Společnost Yahoo! své aktivity v Číně už v minulosti utlumila, v roce 2015 se pak rozhodla zavřít svou kancelář v Pekingu. Její odchod z Číny je do značné míry symbolický, protože část služeb tam firma stejně nemohla nabízet. Čínské úřady blokovaly i její hlavní webový portál.

„Ale i tak – odchod společnosti Yahoo! je připomínkou rostoucích těžkostí, kterým čelí zahraniční firmy působící v Číně,“ poznamenal k oznámení firmy Yahoo! server listu The Wall Street Journal (WSJ). „Místní regulátoři letos přitáhli otěže u bezpečnosti dat, soukromí i u obsahu na internetu,“ dodal americký list. Firma v minulosti v Číně provozovala i hudební a e-mailové služby. Po roce 2010 ale i ty byly kvůli postoji čínských úřadů ukončeny.

Odchod se kryje se zaváděním zákona na ochranu osobních údajů

Oznámený odchod se časově kryje se zaváděním nového čínského zákona na ochranu osobních údajů. Jeho smyslem je omezit sběr dat mezi velkými internetovými společnostmi, platit začal od 1. listopadu. Technologické firmy data uživatelů sbírají zejména proto, aby mohly nabízet služby na míru. Tato praxe má ale mnoho kritiků i v dalších zemích, včetně západních.

Čínští uživatelé internetu, kteří v úterý navštívili webové stránky provozované společností Yahoo!, tedy například AOL.com, nebo mediálními společnostmi TechCrunch a Engadget, se dozvěděli, že služby Yahoo! už nebudou z pevninské Číny dostupné. Čínští uživatelé souvisejících aplikací, jako je například Yahoo! Weather, začali už v říjnu dostávat upozornění, že tyto aplikace přestanou k 1. listopadu fungovat.

Další aplikace od společnosti Yahoo!, například Yahoo! Finance a Yahoo! Mail, začaly z čínského obchodu s aplikacemi společnosti Apple mizet už 14. října. Upozornila na to webová stránka Applecensorship.com, kterou provozuje anonymní anticenzorní aktivistická skupina GreatFire.

Nová regulace zaměřená na ochranu soukromí a osobních údajů zvýšila nejistotu a náklady firmám, které v Číně působí a které se budou muset novým pravidlům přizpůsobit. Některé firmy proto raději odejdou, než aby přistoupily na další podnikatelská rizika s tím spojená, poznamenal Cameron Johnson z konzultační společnosti FAO Global v Šanghaji. 

Čínské úřady internet výrazně cenzurují a od firem, které v zemi poskytují internetové služby, vyžadují spolupráci. Poskytovatelé těchto služeb tak sami musejí blokovat obsah, který je v Číně považován za nežádoucí. Jsou to široká témata, od politických až například po návody k teroristickým útokům.

Peking v kontinentální Číně blokuje i většinu zahraničních sociálních médií a vyhledávačů, jako je Facebook nebo Google. Uživatelé v Číně, kteří chtějí mít k těmto webům přístup, blokování obcházejí využíváním virtuálních soukromých sítí (VPN).