Z nákupních center mizí už i obchodníci. Stahují se do menších a levnějších prostor

Z nákupních center mizí už i obchodníci. Stahují se do menších a levnějších prostor mimo ně (zdroj: ČT24)

Ještě loni v březnu byly některé prodejny plné zboží, a teď je v nich prázdno. I do fungování nákupních center totiž zasáhla protiepidemická opatření. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu může skončit až čtvrtina nepotravinářských provozů. Opuštěné prodejny se už začínají objevovat po celém Česku a výjimkou nejsou právě ani obchodní centra. Ještě před rokem v nich přitom nebylo možné sehnat volné prostory.

V obchodních centrech ubylo zákazníků, ale i obchodníků. Místo opouštějí nejen firmy, které krachují. Někteří se stahují do menších pouličních prodejen, které vyjdou levněji.

To je třeba i případ jednoho výrobce spodního prádla. „Měli jsme šest kamenných obchodů po celé Praze, byla to kombinace mimo obchodní centra a v obchodních centrech. V březnu přišla ale jasná zpráva v rámci pandemie: pojďme se soustředit na on-line a budeme mít jenom dvě poměrně levná místa,“ vysvětluje spolumajitel Styx a Trenýrkárna Ruslan Skopal.

Když nejsou turisté a zaměstnanci jsou na home office

Nejvíc je situace patrná v centrech, která byla závislá na turistech nebo jsou v administrativních zónách, odkud odešli zaměstnanci na home office. „Pohybujeme se někde mezi nulou a pěti procenty volných ploch. Nicméně situace bublá pod povrchem, spousta společností je už na hraně,“ vysvětluje předseda Asociace nákupních center Jan Kubíček.

Tržby obchodníků klesly v posledním roce podle Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba o třetinu. V regionech byl největší propad ve Zlínském a Moravskoslezském kraji. „Typově jsou to obchody, které byly nejvíce zasaženy pandemií. Tedy s módou, jsou to cestovní kanceláře, obchody s obuví, ale i gastro provozy,“ přibližuje vedoucí správy obchodních center v ostravském portfoliu realitně-poradenské společnosti CBRE Tomáš Míček. 

Podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) to ale obchodníci například v nákupních centrech, kteří byli zatíženi „jen“ provozními náklady, tedy nájemným, platili lidi a energie, nakonec ustojí. Větší problémy budou mít ti, kteří měli velké úvěry, míní.

Teď je v česku sto deset obchodních center a zákazníci si mohou vybírat zboží na ploše větší než 2,6 milionu metrů čtverečních. Dalších dvanáct center má během pěti let vzniknout.

  • V posledních dvaceti letech dělníci nejvíc plochy nákupních center postavili v roce 2005. Po ekonomické krizi, která začala v roce 2008, se otevírání dalších zbrzdilo. K oživení došlo až po pěti letech. Loni začala výstavba zatím nejmenší prodejní plochy.
  • V přepočtu na sto tisíc obyvatel je prodejní plochy i tak v Česku víc než třeba v Německu, Itálii nebo na Slovensku. Vyšší údaj mají naopak v Estonsku, Rakousku nebo Francii.
  • V Praze bylo zbouráno pouze jedno obchodní centrum, a to Růže v Praze 4 na Chodově. Na jeho místě teď stojí největší tuzemský komplex, ve kterém je na tři sta obchodů s celkovou rozlohou sto tisíc metrů čtverečních. Ještě před epidemií jím ročně prošlo přes 13 milionů zákazníků, loni jich bylo asi o pětinu méně.
  • Zdroj: Cushman & Wakefield