
Z nákupních center mizí už i obchodníci. Stahují se do menších a levnějších prostor mimo ně
V obchodních centrech ubylo zákazníků, ale i obchodníků. Místo opouštějí nejen firmy, které krachují. Někteří se stahují do menších pouličních prodejen, které vyjdou levněji.
To je třeba i případ jednoho výrobce spodního prádla. „Měli jsme šest kamenných obchodů po celé Praze, byla to kombinace mimo obchodní centra a v obchodních centrech. V březnu přišla ale jasná zpráva v rámci pandemie: pojďme se soustředit na on-line a budeme mít jenom dvě poměrně levná místa,“ vysvětluje spolumajitel Styx a Trenýrkárna Ruslan Skopal.
Když nejsou turisté a zaměstnanci jsou na home office
Nejvíc je situace patrná v centrech, která byla závislá na turistech nebo jsou v administrativních zónách, odkud odešli zaměstnanci na home office. „Pohybujeme se někde mezi nulou a pěti procenty volných ploch. Nicméně situace bublá pod povrchem, spousta společností je už na hraně,“ vysvětluje předseda Asociace nákupních center Jan Kubíček.
Tržby obchodníků klesly v posledním roce podle Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba o třetinu. V regionech byl největší propad ve Zlínském a Moravskoslezském kraji. „Typově jsou to obchody, které byly nejvíce zasaženy pandemií. Tedy s módou, jsou to cestovní kanceláře, obchody s obuví, ale i gastro provozy,“ přibližuje vedoucí správy obchodních center v ostravském portfoliu realitně-poradenské společnosti CBRE Tomáš Míček.
Podle vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) to ale obchodníci například v nákupních centrech, kteří byli zatíženi „jen“ provozními náklady, tedy nájemným, platili lidi a energie, nakonec ustojí. Větší problémy budou mít ti, kteří měli velké úvěry, míní.
Teď je v česku sto deset obchodních center a zákazníci si mohou vybírat zboží na ploše větší než 2,6 milionu metrů čtverečních. Dalších dvanáct center má během pěti let vzniknout.