Pošta oznámila rekordní ztrátu, výsledek ale čekala ještě mnohem horší

Česká pošta loni prohloubila ztrátu o 101 milionů na rekordních 376 milionů korun. Předpokládala přitom propad až 900 milionů korun. K lepšímu výsledku proti plánu přispěly vyšší tržby z doručování balíků, úspory nákladů a vyšší platby státu za objednané služby. Firma to ve čtvrtek oznámila v tiskové zprávě. Ztrátu čeká i letos.

Výnosy podniku meziročně vzrostly o 663 milionů na 19,8 miliardy korun. Důvodem je především zvýšení maximálního limitu pro úhradu čistých nákladů univerzální služby, tedy služeb, které si od České pošty objednává stát. Tento limit byl v průběhu roku 2019 zvýšený z 0,5 miliardy na 1,5 miliardy korun ročně.

Pošta zároveň zvýšila o 132 milionů korun výnosy z doručování balíků. Naopak opět významně klesly výnosy z vnitrostátních listovních zásilek. Pokles kusů v tomto segmentu meziročně činil 8,2 procenta, což odpovídá 313 milionům korun.

Přestože jde o dosud nejvyšší ztrátu v historii pošty, je výrazně nižší, než byla původně plánována. Pošta v uplynulém roce začala náročný proces své transformace a letos v něm bude pokračovat. Vzhledem k tomu, že i pošta je negativně ovlivněna současnou epidemií, budeme muset jít v plánované restrukturalizaci ještě hlouběji.
Roman Schanner
finanční ředitel České pošty

Provozní náklady České pošty vzrostly meziročně o 818 milionů na 20,1 miliardy korun. Za růstem nákladů stojí především desetiprocentní zvýšení tarifních mezd z dubna 2019, které bylo nejvyšší za jedenáct let a vedlo k meziročnímu nárůstu osobních nákladů, tedy nákladů na zaměstnance, o 1,1 miliardy korun.

Pošta to udělala proto, aby kompenzovala dlouhodobě podhodnocené mzdy, zabránila odchodu zaměstnanců a souvisejícímu zhoršení kvality poskytovaných služeb. Dobrovolná fluktuace zaměstnanců díky tomu loni klesla o téměř o třetinu.

Finanční ředitel České pošty Roman Schanner uvedl, že ačkoliv není možné odhadovat dopady pandemie koronaviru, je podle něj jisté, že pošta i letos skončí ve ztrátě.