Letní dovolenou si už koupilo nebo rezervovalo víc než půl milionu Čechů. Teď řeší, jak získat peníze zpět. To je ale obtížné. Cestovní kanceláře nabízejí spíše jiné termíny, nebo předplacené poukazy s delší dobou využití.
Cestovní kanceláře nabízejí za letní dovolené hlavně poukazy. Peníze klientům vracet nechtějí
Jednotná pravidla pro náhradu zaplacené dovolené nejsou. Lidé by měli cestovním kancelářím položit tři základní otázky: jaké jsou možnosti náhrady za zaplacenou dovolenou, do kdy má voucher platnost a zda je poukaz pojištěn proti úpadku.
Například v cestovní kanceláři Blue Style teď nabízejí „možnost změnit svůj zájezd až 21 dnů před odletem a změna se může opakovat“. Vedle posunu termínů a změny místa nabízí cestovní kanceláře i poukazy, které platí i na příští rok. Jenže v tuto chvíli nikdo neví, jak dlouho bude cestování do zahraničí omezené.
Exim Tours například vydává vouchery s platností na rok, které lze využít i v létě 2021. Voucher je pojištěn pro případ úpadku stejně jako cestovní kancelář.
- Poukazy místo hotových peněz jako řešení současné situace navrhlo minulý týden ministerstvo pro místní rozvoj. Kvůli koronaviru a vládním opatřením se cestovní kanceláře potýkají s obrovskými ztrátami.
Přímo u tří největších cestovních kanceláří v zemi si letní dovolenou už koupilo nebo zaplatilo zálohu téměř 400 tisíc Čechů a zhruba tři procenta z nich nechtějí vouchery, ani náhradní termíny, ale peníze. Se svým požadavkem však většina zatím neuspěla.
A to někdy ani v případě, že byli pojištěni pro případ storna zájezdu. Což byl třeba případ Martiny P., která měla začátkem dubna odcestovat na dovolenou do Jižní Asie. Koupila si letenku, když bylo ale jasné, že kvůli uzavřeným hranicím a zákazu vycestovat nikam nepojede, chtěla od pojišťovny peníze zpět.
„Pojišťovna ale vydala prohlášení, že pokud nelze letět kvůli zavřeným hranicím a není válka nebo teroristický útok, tak prohlášení vlády o zákazu cestování a doporučení do dané destinace necestovat není důvod k proplacení storna,“ popisuje svou zkušenost s pojištěním.
Aerolinka k tomu ale podle ní naštěstí přistoupila férově. „Nabídli voucher a změnu rezervace. Později psali, že je let zrušený, a lze ho tedy zpětně plně refundovat. Pokud by ho ale nezrušili a nebyli sami vstřícní, tak navzdory pojištění bych nedostala ani korunu, maximálně voucher s platností jeden rok,“ dodává.
Ne všichni vyjíždějí do zahraničí s cestovní kanceláří. Ubytování v hotelu si mnozí rezervují přes on-line systémy. V případech, kdy hotely nemohou přijímat hosty, nabízejí většinou bezplatný posun termínů, případně vracejí peníze zpět na účet.
To potvrzuje i ředitel Czech Tourism Jan Herget. Agentura dohromady registruje téměř třináct tisíc ubytovacích zařízení, z toho zhruba 6300 hotelů a 3600 penzionů.
Tuzemské cestovní kanceláře zaplatily za zálohy na zájezdy lidí do zahraničí téměř tři miliardy korun
Asociace cestovních kanceláří nicméně v pátek vyzvala klienty cestovních kanceláří, aby místo žádostí o vrácení peněz za již zaplacené zájezdy přijímali od cestovních kanceláří právě zmíněné vouchery na budoucí zájezdy ve výši uhrazených plateb, které již kanceláře vystavují. A upozornila, že nemohou vyhovět prosbám klientů o okamžité refundace zaplacených záloh.
„Jako člen představenstva Asociace cestovních kanceláří žádám všechny klienty CK, aby v této těžké době přijímali poukázky na budoucí zájezdy ve výši zaplacených plateb, které kanceláře poskytují. Poukazy na zájezd jsou chráněny pojištěním pro případ úpadku CK,“ uvedl Petr Kostka.
Tuzemské cestovní kanceláře zaplatily na letošní sezonu do začátku koronavirové krize zálohy na zájezdy klientů do zahraničí ve výši 2,96 miliardy korun. Další stovky milionů vyplatily na zálohách dopravcům. „Žádný z příjemců záloh v současné bezprecedentní situaci cestovním kancelářím obdržené platby nevrátí. Budou se muset vyčerpat formou zálohovaných služeb. To však v tuto chvíli není možné,“ uvedly v pátek asociace.
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) také v pátek ráno vyzvala cestovní kanceláře, aby dočasně uzavřely provozy a vytvořily přes klienty tlak na vládu. Šíření nákazy podle AČCKA ovlivní celou letošní sezonu a možná i následující. „Uvědomujeme si, že je potřeba konat a že bez podpory státu to nikdo z nás nezvládne. Takže je naprosto logické, že roste nervozita nejen mezi klienty, ale i mezi pracovníky a zejména majiteli cestovních kanceláří a agentur,“ uvedl prezident AČCKA Roman Škrabánek.
Nepříznivě situaci podle něj totiž ovlivnilo nedělní vyjádření náměstka ministra zdravotnictví Romana Prymuly, který řekl, že by cestování mohlo být omezeno ještě další rok či dva.
AČCKA už dříve upozornila na to, že situace po vyhlášení stavu nouze není v platné legislativě ošetřena. CK by neměly podle ní nést veškerou finanční tíži v případě plošné vyšší moci.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) ve čtvrtek po jednání vlády také připomněl, že se i na cestovní kanceláře vztahuje program kurzarbeit, kdy stát firmám kompenzuje mzdy zaměstnanců, a rovněž mohou využít program na bezúročné půjčky s ročním odkladem COVID II, který by měl být spuštěn v pondělí.
V Česku je teď zavřeno asi 90 procent ubytování. Ministerstvo průmyslu a obchodu už také počítá s přípravou velkého balíku opatření na podporu domácího cestovního ruchu, tak aby motivovalo lidi cestovat v rámci České republiky. A k tomu využije státní agenturu Czech Tourism.
Jak uvedl po mimořádném jednání vlády ve čtvrtek Havlíček, domácí cestovní ruch chce podpořit marketingově, mediálně i finančně.