Na resortu dopravy nechystám žádné tsunami. Na změny budu potřebovat pár týdnů, řekl Havlíček

Havlíček: Na resortu dopravy nechystám žádné tsunami (zdroj: ČT24)

Sedmdesát pět kilometrů dokončených dálnic a silnic první třídy a do konce roku 2021 i kompletní D1 slibuje vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), který se nedávno ujal funkce ministra dopravy. V pořadu Týden v politice uvedl, že letos tak motoristy čeká sedm uzavírek na D1, které chce mít pod kompletní kontrolou. „A to s nadsázkou řečeno na minuty, musíme přesně vědět, kde a kdo pracuje, co se tam odehrává, jak se budou řidiči informovat, budu to chtít vidět prakticky on-line,“ zdůraznil.

Nový šéf dopravy kromě plánů na stavby a rekonstrukce silnic a dálnic také připravuje změny ve svém resortu. Jak ale uvedl, žádné tsunami nechystá. „Nepřišel jsem tam něco bořit, ale pomoci. A abych byl schopen rozpoznat, co se tam bude měnit, budu potřebovat pár dní, možná týdnů, ale klíčové lidi už si tipuju. Už mám člověka, který mi pomáhá v kontrolním systému,“ říká Havlíček.

Co se stane s bývalým ministrem Vladimírem Kremlíkem (za ANO), kterého premiér Andrej Babiš (ANO) odvolal kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám, zatím odmítá naznačit.

„Nemáme to zatím specifikováno, určitě nebude na žádné vrcholové pozici, na úrovni náměstka nebo ředitele odboru. Myslím si, že by to nebylo vhodné s ohledem na to, že byl ministrem, ale potřebuju od něj agendu převzít a potřebuji, aby fungovala kontinuita. Netlačil bych na to, dokud nebude nová organizační struktura ministerstva dopravy hotová, což bude do konce února,“ uvedl.

Náměstci

V březnu půjde s návrhy do vlády a následně se budou vypisovat výběrová řízení na jednotlivé sekční náměstky. „A do té doby chci mít jasno, do jaké míry spolu budeme nebo nebudeme spolupracovat,“ dodal.

Zatím na svých pozicích zůstávají také první náměstek Tomáš Čoček a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica, které premiér rovněž vyzval k rezignaci, protože podle něj nezvládli situaci kolem zakázky k elektronickým dálničním známkám. „Jednám s nimi každý den, zatím jsme neřešili personální věci, s tím že jsme si řekli, že si dáme takový klid zbraní. Jsme profesionálové, resort jede dál, a ani na den se nesmí zastavit procesy,“ dodal Havlíček.

Sekce

O struktuře resortu Havlíček řekl: „Z mého úhlu pohledu i podle dalších odborníků by měl být řízen více produktově, tedy aby tam byla sekce silniční dopravy, sekce železnic, sekce vody, sekce letecké dopravy a případně sekce speciální, která bude řešit kontrolní mechanismy, tedy podobně, jako je to na ministerstvu průmyslu a obchodu.“

Řidiči by však podle něj změnu ministra neměli pocítit. „Mělo by nastat jen to, co bylo slíbené, že od příštího roku by se měly dát kupovat dálniční známky elektronickou cestou. Pro toho, kdo si to takto nebude chtít koupit, stále bude možnost na benzinovém čerpadle zastavit, nahlásit SPZ a během několika sekund bude mít zaregistrován poplatek za dálniční známku,“ upřesnil.

Zakázka na systém kolem elektronických dálničních známek včetně e-shopu byla podle Havlíčka nepovedená a komplikovaná a pravděpodobně i předražená. Řešení státu nabídla  skupina odborníků v IT, která uspořádala hackathon s cílem vytvořit systém řádově levněji než původně plánovaných 400 milionů korun, za což ho měla vytvořit společnost Asseco Central Europe, kterou vybral SFDI. 

„A je to věc, kterou musíme brát s troškou rezervy, protože není pochyb, že se to levněji udělat dá, ale my potřebujeme, aby systém byl stabilní, aby se vyzkoušel, aby byl dostatečně otestovaný,“ uvedl. Potvrdil ale zároveň, že pokud systém vytvořený na hackathonu bude funkční, mohl by po nezbytných úpravách sloužit veřejnosti.