Byznys „šmejdů“ je jako mor, oni mají pocit nepostižitelnosti, říká detektiv Prousek

Problém s nekalými prodejci, kterým se přezdívá „šmejdi“, přetrvává, přestože se pravomoci České obchodní inspekce (ČOI) v minulých letech zvětšovaly. Soukromý detektiv Zbyněk Prousek, který se na takzvané šmejdy soustředí, upozorňuje, že dochází k nárůstu nekalých praktik. Situaci ale vidí pozitivně, podle něj začíná šmejdímu byznysu „zvonit hrana“.

„Současný šmejdí byznys přirovnávám k moru či epidemii,“ říká Prousek. „Bohužel čím dál více trpí jakýmsi pocitem nepostižitelnosti a neodpovědnosti za své jednání,“ dodává. Podle detektiva je možné rozšiřování těchto praktik pozorovat v mnoha oblastech života.

Poznatky o takzvaných šmejdech a jejich podvodech začal Prousek sbírat už v roce 2014, na své webové stránce píše, že s týmem kolegů je v kontaktu s mnoha obětmi a snaží se o odhalení co nejvíce šejdířů. „Teď aktuálně řeším šest případů, jsou to klasické nekalé praktiky,“ přiblížil detektiv s tím, že samostatnou kategorií je oblast „časopisových šmejdů“ s různými inzeráty. Když to srovná s dobou, kdy začínal, je komplikovanější dostat se podvodníkům na stopu.

Na nekalé prodejce v současnosti nejčastěji dopadají pokuty České obchodní inspekce. Prousek má ale k efektu takových trestů výhrady.

„Nemůžeme říct, že by uškodily, ale nepomohly v rozsahu, jak by veřejnost očekávala. Když se bavím s poškozenými, tak jsou z orgánů ČOI zklamáni, protože v případě těch sofistikovaných případů je inspekce v podstatě další oběť. Pachatel klasického šmejdího byznysu funguje na principu předem připravené marnosti ve vymožitelnosti práva,“ podotkl detektiv.

Situaci s takzvanými šmejdy vnímá jako historickou chybu státu. „Ta trvá deset, ne-li patnáct let,“ podotkl. Avšak stav se už zřejmě mění. Podle detektiva v posledních měsících začíná nekalému podnikání „zvonit hrana“. Prousek totiž usuzuje, že vláda má zájem, aby se problém skutečně řešil.

Klasické předváděcí akce na ústupu

Loni Česká obchodní inspekce uložila nekalým prodejcům patnáct pokut v celkové hodnotě 4,74 milionu korun, což bylo o 17,4 milionu korun méně než v předchozím roce. Inspektoři provedli v roce 2018 celkem 73 kontrol. Zatímco však v roce 2016 zjistila inspekce porušení zákonů u 76 procent kontrol, loni to bylo u 27 procent kontrol. Podle ČOI jsou klasické předváděcí akce v Česku na ústupu, jejich provozovatelé je přesouvají na internet nebo na sociální sítě.

Stát v minulých letech zpřísňoval pravidla v boji s nepoctivými prodejci. V roce 2014 vzniklo povinné hlášení České obchodní inspekci, jakou prodejní nebo předváděcí akci pořadatelé chystají a jaké zboží na ní chtějí nabízet. O rok později museli například povinně na letáky přidat ceny nabízeného zboží. Prodávající navíc od zájemců na akci ani týden po ní nesměli vzít žádné peníze. Od roku 2015 mohou inspektoři také nahrávat, co se děje na předváděcích akcích, a to i bez souhlasu pořadatelů. Před dvěma lety mohli začít chodit na kontrolu v utajení a používat skrytou identitu.