Leo Express přiveze z Číny vlaky za pět miliard korun, první dodávka má dorazit v létě

3 minuty
Události: Leo Express si přiveze vlaky z Číny
Zdroj: ČT24

Soukromý dopravce Leo Express v polovině roku přiveze z Číny tři nové vlaky od největšího vlakového výrobce na světě CRRC. Vlaky za celkem pět miliard korun (včetně opce na dodávku dalších třiceti souprav) budou mít uspořádání a vzhled, které vytvořil samotný dopravce. První elektrický vlak by měl dorazit na konci léta.

První čínský vlak, který bude jezdit v Evropské unii, vyrobila státní firma CRRC. Leo Express ji zvolil proto, že byla ochotná vyvinout soupravu podle jeho požadavků. Část subdodávek je českých. „Jedná se především o design, který jsme vypracovali v Česku. Také komponenty, jako jsou třeba pantografy nebo dveře,“ uvedl generální ředitel Leo Express Petr Koehler.

CRRC zásobuje hlavně domácí trh soupravami pro vysokorychlostní železnice. Jeho stroje v Číně jezdí rychlostí 300 kilometrů v hodině. Vlak pro Česko je uzpůsobený českým kolejím s maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině.

„Interiér jsme přizpůsobili pohodlí cestujících s plochami pro invalidní vozíky, kola a kočárky a zabudovanou wifi,“ uvedl hlavní designér a zástupce hlavního inženýra CRRC Čchen Si-chung. 

Vlaky mají nízkopodlažní přístup a ukládací prostor pro zavazadla. Součástí vozů budou dětské oddíly. Stejně jako současné vozy Leo Expressu budou vlaky v černožlutých barvách. Všechny budou takzvaně hybrid-ready, což znamená, že by měly být schopny jezdit kdekoliv na středoevropské železnici.

Ještě týdny ovšem potrvá, než se vychytají nedostatky. Dohlížejí na to čeští technici. Zvykají si na jinou kulturu i přístup k práci. „Snaží se udělat všechno od začátku na sto procent, i když víme, že to není možné, protože všechno se musí upravovat,“ uvedl Aleš Zábojník z technického dozoru společnosti Leo Express.

Je třeba dávat také pozor, aby se detaily neztratily v překladu. „Tužka a papír to vyřídí vždycky. Někdy je to na první dobrou, jindy dvakrát, třikrát, a stále to není dobře nebo podle našich představ,“ popsal překážky v porozumění Petr Kopecký z technického dozoru společnosti Leo Express.

Vlaky se budou testovat ve Velimi

První souprava bude jezdit mezi Českem, Slovenskem a Polskem a cestující se v ní svezou nejdřív příští rok. Předtím musí získat všechna povolení pro evropské koleje a projít technickou zkouškou českých úřadů. „Tři vlaky se budou testovat ve Velimi. Dalších třicet vlaků je rozjednáno, což je obchod jako hrom, jestli se nemýlím, kolem pěti miliard korun,“ uvedl už dříve prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

CRRC se chce prosadit v Evropě a ostatní výrobci si toho jsou vědomi. Obavami z čínské konkurence zdůvodnily německý Siemens a francouzský Alstom snahu o fúzi, kterou ale Brusel zakázal.

Nové vlaky plánuje do provozu nasadit i konkurence Leo Expressu. RegioJet letos počítá s 16 novými vozy Astra z Rumunska, další vlaky připravuje pro regionální tratě. České dráhy mají nyní ve výrobě například 21 elektrických souprav RegioPanter. Podnik také vypsal soutěž na 90 vozů pro linku Praha–Hamburk a na další jednotky pro regionální dopravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...