Investiční pobídka, která se vyplatila. Hyundai před 10 lety obrátil ekonomiku severu Moravy k autoprůmyslu

Před deseti lety se začala psát nová kapitola slezské obce Nošovice, když zde automobilka Hyundai začala s produkcí svých vozů. Od té doby vyrobila už 2,8 milionu osobních aut, vyvezla je do 66 zemí, nejvíce – 395 tisíc – do Německa, a proměnila ekonomické zaměření Moravskoslezského kraje. Po Škodě a Volkswagenu je pak Hyundai třetí nejprodávanější značkou osobních aut v Česku.

Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří pátého největšího výrobce aut na světě. Se stavbou továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začala v březnu 2007.

Ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) nyní uvádí, že rozhodnutí o podpoře automobilky Hyundai bylo před lety poměrně odvážné. „Do dnešní doby to byla největší investiční pobídka, kterou kdy jakýkoliv investor v České republice získal. Je třeba říci, že ta investiční pobídka se vyplatila,“ řekla ministryně.

Automobilka Hyundai do závodu v Nošovicích investovala zhruba 1,1 miliardy eur (asi 29 miliard korun). Investiční pobídky odpovídaly částce pět miliard korun. Mluvčí automobilky Petr Vaněk řekl, že za deset let odvedla firma na daních a poplatcích do státního rozpočtu 12,6 miliardy korun.

Kraj uhlí a oceli přesedlal na auto-moto 

Pochybnosti, které příchod automobilky do Česka provázely, jsou v současnosti podle ministryně zcela vyvrácené. „Automobilka se tady zabydlela, aklimatizovala se. A to, že tady předvádí špičkovou technologii a umožňuje lidem v regionu zůstat a pracovat v takové oblasti, za kterou by třeba museli někam cestovat, je skvělé,“ řekla Nováková.

„Automobilka změnila zcela ráz kraje založeného na těžbě uhlí a lití oceli na místo, kde teď největší díl HDP a zaměstnanosti zajišťuje autoprůmysl. A není to jen o výrobě aut, ale o dalších dodavatelích, kteří se k tomu přidávají,“ poznamenal manažer vnějších vztahů Českého sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Hejtman Ivo Vondrák (ANO) obrat ekonomiky kraje od těžkého průmyslu k novým technologiím potvrzuje. „Rozvíjí se oblast nových disciplín jako mechatronika, vnořené systémy, to znamená informatika budovaná do strojních systémů, a tak dál, a to jsou všechno věci, které považuji pro budoucnost za velmi zajímavé,“ řekl Vondrák.

Auta pro německý, britský i ruský trh

Loni automobilka Hyundai vyrobila v Nošovicích 356 700 automobilů, letos má v plánu výrobu 340 tisíc vozů. Z pásů tam sjede 66 aut za hodinu. Zatím posledním modelem je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, který se v Nošovicích začal sériově vyrábět teprve ve čtvrtek. Mluvčí automobilky přiblížil, že nepředstavuje velký podíl výroby, Hyundai jej chce produkovat tisíc kusů měsíčně, je ale určen pro řidiče, kteří si skutečně chtějí užít jízdu.

Do České republiky zatím putovalo z Nošovic 99 tisíc vozů a je to pro továrnu šesté největší odbytiště. Po Německu mířilo nejvíce vozů do Velké Británie (264 tisíc), Ruska (202 tisíc), Španělska (180 tisíc) a Itálie (171 tisíc). Vozidla z Nošovic ale jezdí také v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii.

V Česku se za deset let také proměnil podíl automobilky Hyundai na trhu. Zatímco v letech 2008 nebo 2009 byla v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku na pátém místě, v loňském roce byla třetí. A toto pořadí platí i letos po prvních devíti měsících.