Investiční pobídka, která se vyplatila. Hyundai před 10 lety obrátil ekonomiku severu Moravy k autoprůmyslu

Před deseti lety se začala psát nová kapitola slezské obce Nošovice, když zde automobilka Hyundai začala s produkcí svých vozů. Od té doby vyrobila už 2,8 milionu osobních aut, vyvezla je do 66 zemí, nejvíce – 395 tisíc – do Německa, a proměnila ekonomické zaměření Moravskoslezského kraje. Po Škodě a Volkswagenu je pak Hyundai třetí nejprodávanější značkou osobních aut v Česku.

Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří pátého největšího výrobce aut na světě. Se stavbou továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začala v březnu 2007.

Ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) nyní uvádí, že rozhodnutí o podpoře automobilky Hyundai bylo před lety poměrně odvážné. „Do dnešní doby to byla největší investiční pobídka, kterou kdy jakýkoliv investor v České republice získal. Je třeba říci, že ta investiční pobídka se vyplatila,“ řekla ministryně.

Automobilka Hyundai do závodu v Nošovicích investovala zhruba 1,1 miliardy eur (asi 29 miliard korun). Investiční pobídky odpovídaly částce pět miliard korun. Mluvčí automobilky Petr Vaněk řekl, že za deset let odvedla firma na daních a poplatcích do státního rozpočtu 12,6 miliardy korun.

Výroba v Hyundai Nošovice
Zdroj: Hyundai Nošovice/ČTK

Kraj uhlí a oceli přesedlal na auto-moto

Pochybnosti, které příchod automobilky do Česka provázely, jsou v současnosti podle ministryně zcela vyvrácené. „Automobilka se tady zabydlela, aklimatizovala se. A to, že tady předvádí špičkovou technologii a umožňuje lidem v regionu zůstat a pracovat v takové oblasti, za kterou by třeba museli někam cestovat, je skvělé,“ řekla Nováková.

„Automobilka změnila zcela ráz kraje založeného na těžbě uhlí a lití oceli na místo, kde teď největší díl HDP a zaměstnanosti zajišťuje autoprůmysl. A není to jen o výrobě aut, ale o dalších dodavatelích, kteří se k tomu přidávají,“ poznamenal manažer vnějších vztahů Českého sdružení automobilového průmyslu Miroslav Konvalina.

Hejtman Ivo Vondrák (ANO) obrat ekonomiky kraje od těžkého průmyslu k novým technologiím potvrzuje. „Rozvíjí se oblast nových disciplín jako mechatronika, vnořené systémy, to znamená informatika budovaná do strojních systémů, a tak dál, a to jsou všechno věci, které považuji pro budoucnost za velmi zajímavé,“ řekl Vondrák.

Auta pro německý, britský i ruský trh

Loni automobilka Hyundai vyrobila v Nošovicích 356 700 automobilů, letos má v plánu výrobu 340 tisíc vozů. Z pásů tam sjede 66 aut za hodinu. Zatím posledním modelem je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, který se v Nošovicích začal sériově vyrábět teprve ve čtvrtek. Mluvčí automobilky přiblížil, že nepředstavuje velký podíl výroby, Hyundai jej chce produkovat tisíc kusů měsíčně, je ale určen pro řidiče, kteří si skutečně chtějí užít jízdu.

  • Během deseti let se v továrně vyrábělo devět modelů aut. Nejvíce vyrobených vozů bylo Hyundai Tucson, celkem 712 tisíc, což je čtvrtina všech vyrobených aut. Dalších 100 tisíc vozů byla nová verze tohoto modelu.
  • Nyní automobilka, která je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii, kromě Tucsona produkuje ještě Hyundai ix20, Hyundai i30 třetí generace a Hyundai i30 N (8000). Vyráběly se tam také modely Kia Venga, Hyundai i30 první a druhé generace a Hyundai ix35.
  • Továrna vyrábí i převodovky. Dosud jich bylo 3,969 milionu, přičemž 1,754 milionu bylo pro vlastní vozy. Ostatní firma vozila do sesterského závodu Kia v Žilině a do závodu Hyundai v Petrohradu.

Do České republiky zatím putovalo z Nošovic 99 tisíc vozů a je to pro továrnu šesté největší odbytiště. Po Německu mířilo nejvíce vozů do Velké Británie (264 tisíc), Ruska (202 tisíc), Španělska (180 tisíc) a Itálie (171 tisíc). Vozidla z Nošovic ale jezdí také v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii.

V Česku se za deset let také proměnil podíl automobilky Hyundai na trhu. Zatímco v letech 2008 nebo 2009 byla v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku na pátém místě, v loňském roce byla třetí. A toto pořadí platí i letos po prvních devíti měsících.

  • Automobilka nyní zaměstnává zhruba 3200 lidí. Dalších 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů. Loni byla průměrná hrubá mzda v závodě 39 921 korun měsíčně, v dělnických profesích 36 839 korun. Vloni nošovická továrna vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun (o 1,78 miliardy méně než v roce 2016) a tržby 136,67 miliardy korun (o šest miliard méně).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 1 mminutou

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 18 mminutami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 7 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 20 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
včera v 06:00

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...