Nejistota s brexitem zmítá nejen britským průmyslem, problémy můžou být v Německu i Česku

7 minut
Nejistota s brexitem zmítá průmyslem
Zdroj: ČT24

Summit evropských lídrů v Bruselu stále nenašel shodu na podmínkách brexitu. Ten má přitom přijít už koncem března. Britská premiérka naznačila souhlas s nápadem prodloužit přechodné období a získat tak čas na jednání. Doma za to sklidila politickou bouři. V bouři obav se mezitím čím dál víc zmítají ale i podniky v Británii a v Evropě, včetně těch českých.

Základem snídaně jsou pro většinu Britů dokřupava opečené plátky slaniny. Už od 19. století se jich velký podíl dováží z Dánska. Zásobování ale ohrožují právě komplikace kolem brexitu. A čím dál reálnější hrozba brexitu chaotického.

Ove Thejls řídí masokombinát v dánském Thistedu. Británie je jejich největším odběratelem – pro tamní trh připravují zhruba 10 tisíc prasat týdně. Brexit proto šéfa masokombinátu znepokojuje. „Jestli nedojdou k dohodě, tak od prvního dne po brexitu budeme muset posílat zboží do naší anglické pobočky se čtyřicetiprocentními cly. Cena se zvýší o těch 40 procent,“ konstatuje Thejls.

Hrozí tak, že dovoz vepřového z Dánska do Británie klesne. Nejen kvůli ceně, ale i byrokratickým překážkám. Šéf masokombinátu říká, že nedovolí, aby se jeho kotlety, panenky a slanina kazily v kamionech před zahlcenými celnicemi.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podvedeni se cítí i zahraniční investoři do britského autoprůmyslu

Problém ale dopadá i na zboží, které zkáze nepodléhá. Pokračující nejistotou se cítí podvedeni zahraniční investoři do britského automobilového průmyslu. „Pokud nás v této situaci budou dál držet jako rukojmí, kvetoucí britský automobilový průmysl by se mohl vrátit do doby před 20 až 25 lety,“ říká člen vedení výrobce brzd Brembo a prezident asociace CLEPA Roberto Vavassori.

Tehdy krachovaly britské automobilky Leyland a Rover a zachránily je právě zahraniční investice. Odvětví se mezitím vyladilo na maximum efektivity a je závislé na plynulém propojení trhů. Výrobci apelovali na Londýn a Evropskou unii, ať se konečně dohodnou.

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) mezitím upozornila, že žádné množství krizového plánování nedokáže realisticky vyřešit všechny mezery, které vzniknou odchodem Británie z EU za podmínek Světové obchodní organizace.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle asociace musí britští výrobci autodílů na jaro počítat s odstávkami výroby a pronájmy skladů. Brexit totiž jako klín zapadne do hladce běžícího soukolí. Připraveno se na něj podle automobilky BMW cítí jen deset procent britských dodavatelů součástek.

Vývoz do Británie klesá i českým firmám

Kvůli nejistotě okolo brexitu začala výrazně klesat i obchodní výměna mezi Českem a Británií. V srpnu se český vývoz na Ostrovy snížil o téměř desetinu, dovoz pak o 13 procent. Od začátku roku se vývoz do Británie snížil o 4,5 procenta, ukazují data statistiků.

„Nejistota jistě hraje svou roli, fakt, že pouhých šest měsíců před výstupem Velké Británie z EU podnikatelé netuší, jaké podmínky je po 29. březnu 2019 čekají, je samozřejmě nutí k opatrnosti a přehodnocování svých kontraktů,“ potvrzuje Miroslav Diro z Hospodářské komory.

Největší hrozbu vidí Svaz průmyslu v oblasti netarifních bariér, což mohou být různé intervence státu, poplatky z dovozu či jiné obchodní překážky. Například firmy s vysokým podílem přidané hodnoty a většími nároky na certifikace se brexitu obávají více.

„Pokud by došlo k tvrdému brexitu, bude mít určitě negativní dopad na české firmy a jejich obchod s Velkou Británií. Pokud se například po brexitu obnoví hraniční kontroly, lze očekávat, že bude docházet k velkým prodlevám na hranicích, což povede ke zvýšeným nákladům,“ uvedla mluvčí Svazu průmyslu Eva Veličková.

Výsledky Exportního výzkumu DHL mezi 300 vývozci ukázaly, že v souvislosti s pokračujícími jednáními ohledně odchodu Británie z EU narostl meziročně podíl exportérů očekávajících negativní dopad brexitu na český export – jde o více než polovinu společností (58 procent).

Ilustrační foto
Zdroj: Reuters

Tyto obavy meziročně celkově vzrostly o čtyři procentní body. Na Ostrovy vyváží 39 procent českých exportérů. U naprosté většiny z nich (91 procent) tento objem exportu nepřesahuje pětinu celkového exportního objemu. Největší obavy mají firmy z možných nových pravidel při obchodování s Británií a clení zásilek.

Brexit může zasáhnout i reexport

Hospodářská komora zatím není schopna vyčíslit, jaký by případný tvrdý brexit měl dopad na český vývoz. Velká Británie je pro Česko důležitým exportním partnerem. Nejde jen o přímý export. „Mnohé firmy dodávají komponenty například do Německa, kde se dále zpracovávají, a Německo následně exportuje své zboží do Británie. Brexit může mít zásadní vliv na tento reexport a zasáhnout tak firmy, které se na něj vůbec nepřipravují,“ dodal Diro.

Odchod Velké Británie z EU se podle Hospodářské komory dotkne především konkrétních exportérů. Brexit krátkodobě zřejmě nebude mít dopad na zaměstnanost, růst HDP či inflaci v Česku.

„Pro Česko by to znamenalo spíše jemnou korekci, samotný brexit se týká zhruba čtyř procent HDP a je otázkou, zda bychom viděli dopad na celá ta čtyři procenta,“ konstatuje  ekonom Moody's Analytics Martin Janíčko. 

Podle průzkumů Britské obchodní komory BCC a společnosti Deloitte začíná mít nejistota spojená s odchodem Británie z Evropské unie na britské podniky výrazný dopad, jejich vývoz zpomaluje, náborové potíže se hromadí a investiční plány musí omezovat.

„Pracujeme s variantou, že brexit, pokud by měl být tvrdší, bude mít dlouhodobý vliv na Velkou Británii z hlediska jejich potenciálního produktu – původně měl růst kolem dvou procent během následujících pěti až sedmi let, momentálně prognózy pracují s jedním až 1,3 procenta, což je poměrně nízký růst potenciálního produktu ve srovnání s Českou republikou či třeba Francií,“ dodává Janíčko.

Z šetření BCC mezi 5600 společnostmi, které bylo v Británii největší svého druhu, vyplynulo, že podniky ve službách mají největší problémy sehnat personál – a to od zahájení průzkumů v roce 1989 – a že růst průmyslového vývozu je nejpomalejší od konce roku 2016.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
před 11 mminutami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
před 23 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...