Společnost Kapsch podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zákaz plnění smlouvy o mýtném systému po roce 2019, kterou ve čtvrtek podepsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s konsorciem firem CzechToll/SkyToll.
Kapsch chce po antimonopolním úřadu zrušení smlouvy o mýtném. Tu Ťok podepsal s konkurencí
Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem. Rakouská společnost to v úterý oznámila na tiskové konferenci. Ministerstvo dopravy po uzavření smlouvy uvedlo, že předběžné opatření pozbylo platnosti po stažení ministerského rozkladu proti dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS.
„Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo totiž předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti,“ řekl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Předběžné opatření podle něj platí až do doby, dokud ÚOHS pravomocně nerozhodne o námitkách společnosti.
Firma očekává, že jí dá ÚOHS za pravdu, opak by byl podle Feixe destrukcí právního státu. „Bude rovněž zajímavé sledovat, jak se k ministrově postupu postaví ostatní členové koaliční vlády,“ dodal. Kapsch je ochoten podat stížnost i k Evropské komisi.
Současný provozovatel mýta navíc kritizuje i postup antimonopolního úřadu. Podle Feixe podlehl nátlaku Ťoka a premiéra Andreje Babiše (ANO). Kapsch proto podá rozklad proti rozhodnutí ÚOHS. Antimonopolní úřad následně odmítl, že o mýtném systému rozhodl na politickou objednávku, jak tvrdí Kapsch. Podle úřadu je rozhodnutí v souladu se zákonem.
„Podepsali jsme smlouvu, která je platná. Proběhla transparentní soutěž na provozovatele mýta, která má svého vítěze a ten vítěz dal nejvhodnější nabídku. Co je na tomto postupu pro někoho zvláštní, to já nevím,“ poznamenal Ťok.
Desetiletý kontrakt uzavřel jeho resort s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy.
Učinilo tak poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch proti tendru a ministerstvo dopravy se následně vzdalo práva na odvolání. Podle ministerstva tím zaniklo předběžné opatření, které bránilo podpisu smlouvy, i když byl vítěz tendru znám od dubna.
Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll má podle smlouvy vybírat a spravovat mýtné od roku 2020. Firmy teď mají podle ministra 14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.