Česká pošta má v projektu Pošta Partner skluz s převody poboček na jiné provozovatele; na obce či podnikatele chtěla ke konci loňského roku převést 648 poboček, ale podařilo se jí to jen u dvou třetin z nich. Po prověrce poštovního hospodaření to oznámil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Generální ředitel České pošty Roman Knap sdělil, že projekt teď není výhodný ani pro jednu stranu, a pošta jej proto přepracuje.
Poště se nedaří měnit pobočky na franšízy. Projekt prý není výhodný ani pro ni, ani pro obce
Pošta Partner nabízí základní poštovní služby jako běžné pobočky pošty, ale jsou provozovány třetí osobou – například provozovateli místních obchodů nebo obecními úřady, nikoli Českou poštou. Franšízant hradí provozní a mzdové náklady a od České pošty dostává fixní platby a část zisku ze služeb.
„Z kontroly vyplynulo, že se České poště nedaří podle plánu převádět své pobočky na takzvané pošty Partner,“ uvedl mluvčí NKÚ Václav Kešner. Ke konci roku 2017 se poště podařilo převést na partnery jen 428 z plánovaných 648 poboček.
Důvody zpoždění pošta podle mluvčího Matyáše Vitíka v současnosti analyzuje. Ředitel České pošty Knap potvrdil, že je převod poboček na franšízanty ve skluzu. „Pokud jde o projekt Pošta Partner, tak ten aktuálně není příliš výhodný ani pro poštu, ani pro obce. Přepracujeme ho a přijdeme s novou nabídkou, ze které budou mít prospěch obě strany,“ sdělil. Podle Knapa je také nutné správně vysvětlit starostům přínos projektu.
Poště klesá zisk, přibývá naopak reklamací
České poště také podle prověrky NKÚ v posledních dvou letech klesal zisk, ale reklamací loni meziročně přibylo o pětinu z přibližně 55 tisíc na zhruba 66 tisíc. „Drtivá většina těchto podání se týkala hlavní činnosti podniku – dodávání poštovních zásilek, které tvořilo 82 procent všech reklamací,“ sdělil mluvčí úřadu.
V roce 2015 dosáhla pošta kladného výsledku hospodaření ve výši 241 milionů korun, v roce 2017 šlo už o 78 milionů korun. Jedním z důvodů zhoršení výsledku byl například pokles příjmů z poštovních služeb.
„S kolegy aktuálně hledáme úspory napříč celou Českou poštou a zjištění NKÚ v tom samozřejmě využijeme. Odstraníme neefektivní činnosti a utrácení skončí, protože pošta musí peníze směřovat hlavně na férové ocenění zaměstnanců a tolik potřebné zvýšení kvality poskytovaných služeb,“ uvedl k výsledkům kontroly generální ředitel pošty.
Nábytek za miliony ležel roky ve skladu
U ministerstva vnitra jakožto zakladatele státního podniku se podle zprávy NKÚ ukázalo, že v kontrolovaných letech nevykonalo u České pošty žádnou veřejnosprávní kontrolu. „Neexistuje také dlouhodobá koncepce rozvoje České pošty, kterou by resort měl mít vypracovanou a podle které by se měl podnik rozvíjet,“ dodává NKÚ ve zprávě.
Bývalý ministr vnitra Lubomír Metnar (za ANO) odvolal letos ke konci února předchozího generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Metnar tehdy kritizoval právě chybějící vizi fungování podniku a mimo jiné také skluz v převodu poboček na partnery.
NKÚ se také zaměřil na vybrané nákupy České pošty. I tam odhalil nedostatky. Kontroloři například zjistili, že podnik nakoupil v letech 2015 a 2016 nábytek pro své pobočky, avšak téměř jej nevyužil. Ještě v roce 2018 bylo přibližně 90 procent z tohoto nábytku v hodnotě přesahující čtyři miliony korun uloženo ve skladech pošty.
Manažeři využívají služební vozy nehospodárně
Při kontrole také Nejvyšší kontrolní úřad došel k závěru, že Česká pošta „nepostupovala účelně, hospodárně a efektivně při využívání manažerských osobních vozidel“.
Na základě analýzy byl z celkového počtu manažerských vozidel vybrán kontrolní vzorek 20 vozidel . V případě tohoto vzorku najela vozidla k soukromým účelům přibližně 64 % z celkových najetých kilometrů. „Míru využívání vybraného vzorku služebních vozidel pro soukromé účely v roce 2017 považuje NKÚ za nepřiměřenou. ČP nevyužívala tato služební vozidla účelně, hospodárně a efektivně k svému podnikání, a nepostupovala tudíž v souladu se zákonem o státním podniku, “ uvádí ve zprávě NKÚ.
V oblasti zadávání veřejných zakázek odhalila kontrola kromě porušení zákona i některé případy nehospodárných nákupů. Pošta u tří veřejných zakázek na dodávku zboží, stavební práce a služby v celkové předpokládané hodnotě 234,5 milionu korun bez DPH nedodržela zákonem předepsané postupy. Pošta také podle závěrů kontroly neprokázala účelnost a efektivnost nákupu dárkových předmětů.