Pokud by obchodní válka mezi Spojenými státy, Ruskem a Čínou nadále eskalovala, mohla by vyústit v jeden z největších sporů svého druhu v moderní historii. V Událostech ČT to uvedl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Taková obchodní válka by vzhledem k otevřenosti tuzemské ekonomiky výrazně zasáhla i Česko, zejména pokud by se dotkla automobilového průmyslu.
Špicar: Můžeme se stát svědky jedné z nejhorších obchodních válek v moderní historii
„Pokud by se nad rámec oceli a hliníku měla (obchodní válka) týkat i tak citlivých sektorů, které tvoří páteř mnoha národních ekonomik, jako je automobilový průmysl, potom bychom se skutečně mohli stát svědky jedné z nejhorších obchodních válek v moderní historii,“ upozornil Špicar.
Připomněl také, že takový spor by mohl výrazně dopadnout i na Česko, neboť tuzemská ekonomika patří mezi pět nejotevřenějších ekonomik na světě a je závislá nejen na importu, ale především na exportu.
„Naštěstí z 84 procent exportujeme do Evropské unie. Nicméně na odbytiště, jakým jsou Spojené státy, jsme velmi silně navázáni přes reexporty, a to především přes Německo,“ vysvětlil Špicar.
Česko je z pohledu odborníků pátou zemí, kterou rozpoutání obchodní války ohrožuje nejvíc.
Cla na auta by znamenala miliardové ztráty
Špicar zdůraznil i význam automobilového průmyslu pro Česko. Americký prezident Donald Trump totiž hrozí zavedením dvacetiprocentní přirážky na dovážená auta.
„Jedna třetina našeho exportu jde do Německa a jenom v automobilovém průmyslu to dělá objem exportu za tři sta miliard korun. Kdyby německý export – pokud by se sankce týkaly i automobilů – byl ohrožen a padal kvůli americkým dovozním clům, byl by těžce postižen i český průmysl a počítali bychom ztráty minimálně v řádech jednotek miliard korun, případně desítek miliard,“ doplnil Špicar.
Automobilky v Česku osobní vozy do Spojených států sice příliš nevyváží, ztráty by ale zavedení cel – a tím pádem prodražení dovozu aut do USA – přineslo výrobcům autodílů a součástek. Automobilový průmysl zaměstnává v Česku 150 tisíc lidí a představuje dvacet procent průmyslové výroby i exportu.
Špicar: Hrozí nám tvrdá lekce v podobě recese
Podle Špicara nemají obchodní války nikdy vítěze, ale jen poražené. „Ukazuje se ale, že někteří politici ve škole nedávali pozor nebo málo četli. To co je, jak doufáme, donutí změnit názor, je tlak výrobců jak v Evropě, tak ve Spojených státech. A předpokládám, že se to týká i čínských výrobců,“ domnívá se Špicar.
„Pokud toto nepomůže, doufám, že budou poslouchat spotřebitele, protože ta cla velmi brzo pocítí na ceně svého zboží. A pokud nepomůže ani to, politici a s nimi i my všichni dostaneme velmi tvrdou lekci v podobě recese,“ uzavřel viceprezdient Svazu průmyslu a dopravy ČR.
- V březnu americký prezident Donald Trump zavedl cla ve výši 25 procent na dovoz oceli a deseti procent na dovoz hliníku, která od června platí i pro Evropskou unii, Kanadu a Mexiko.
- Na to Unie i další země zareagovaly vlastními odvetnými opatřeními: 22. června začaly uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz některého zboží z USA. Terčem nových cel jsou výrobky z oceli a hliníku, zemědělské produkty a různé další zboží, mimo jiné motocykly, džíny nebo whisky.
- Americký prezident Donald Trump pohrozil Evropské unii zavedením 20procentního cla na dovoz automobilů, pokud Evropa brzy nezruší svá ochranná opatření proti americkým firmám.