Už půl roku platí zákon, který zakazuje obchodům dávat zdarma igelitové tašky. Česká obchodní inspekce (ČOI) kvůli porušení novely rozdala 14 pokut za 58 tisíc korun. Inspektoři se o prodej igelitových tašek zajímají při celkových kontrolách obchodů, speciálně kvůli nim ale kontroly nedělají. Prodejci potvrzují, že prodej plastových tašek výrazně klesl, někde až o 80 procent. Přibývá zákazníků, kteří používají papírové tašky nebo si nosí vlastní.
Půl roku už nesmí být igelitky zadarmo. Zájem klesl někde až o osmdesát procent
Igelitky nesmí být od ledna 2018 pro zákazníky zdarma. Ceny tašek si každý prodejce mohl určit sám. Nesměly být ale pouze symbolické a musely pokrýt náklady na jejich pořízení. Právě to je jeden z nejčastějších prohřešků, kterých se obchodníci podle zjištění inspekce dopustili.
„Nejnižší pokuta, kterou ČOI udělila, činila tisíc korun. Nejvyšší pak 15 tisíc – v tomhle případě objevila inspekce několikero pochybení,“ přiblížil mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Od začátku roku do konce května inspektoři zkontrolovali celkem 520 prodejců.
Pokles zájmu o igelitové tašky od zavedení novely registruje například největší český e-shop Alza.cz. „Například na holešovickém AlzaShowroomu (který patří k nejfrekventovanějším pobočkám) klesla spotřeba od začátku roku až o 80 procent,“ řekla mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.
Hypermarket Globus zpoplatnil jednorázové tašky už v lednu 2014, zákazníci za ně zaplatí jednu korunu. „Dříve považovali tyto tašky za přirozenou součást servisu. Ročně jsme jich rozdali něco málo přes 40 milionů kusů. V posledních letech počet prodaných tašek několikanásobně klesl,“ vysvětluje Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace Globusu.
V obchodních řetězcích Lidl nedostávali zákazníci igelitové tašky zdarma nikdy a od března 2017 už si je tam nemohou ani koupit. „Důvodem, proč jsme se k tomuto kroku rozhodli, byla stále větší spotřeba igelitových tašek. Jen v našich prodejnách jsme jich za rok 2016 prodali více než 27 milionů kusů, což znamená obrovské množství odpadu,“ říká mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Výjimku tvoří tenké sáčky, které se používají třeba na ovoce a zeleninu nebo pečivo. Ty zůstaly i nadále zdarma. Některé obchody nabízí alternativu v podobě sáčků papírových.
Zahlcení papírovými taškami se ministerstvo neobává
Přibývá zákazníků, kteří si nosí do obchodů vlastní tašky. Nejčastěji látkové, papírové nebo pevné igelitové. „Poptávka po igelitových taškách stagnuje a nezaznamenáváme jejich růst. Častěji se ovšem setkáváme s taškami permanentními, které si zákazníci nosí z domova nebo u nás koupí,“ říká Zlata Ulrichová z vedení strategického marketingu Penny Marketu.
Většina obchodů s potravinami už dnes nabízí recyklovatelné papírové tašky. Ty se cenově pohybují nejčastěji okolo pěti korun. Zahlcení papírovými taškami ale podle ředitele odboru odpadů Ministerstva životního prostředí Jaromíra Manharta nehrozí.
„Papírové tašky zákazníci často opakovaně používají, což vyplývá i z našich osobních zkušeností v rámci odboru odpadů na ministerstvu. Kromě toho jsou tyto tašky recyklovatelné a v životním prostředí se poměrně snadno a relativně rychle rozkládají za běžných klimatických podmínek, na rozdíl od těch plastových,“ dodal Manhart.