„S ohledem na cla a obchodní bariéry uvalené Evropskou unií na USA a jejich skvělé společnosti a dělníky zatížíme dvacetiprocentním clem všechny jejich auta, která směřují do USA, pokud zmíněná cla a bariéry nebudou brzy odbourány,“ napsal Trump s výzvou, aby se auta montovala v USA.
Agentura Reuters poznamenala, že prezident prohlášení učinil měsíc poté, co jeho administrativa začala prošetřovat, zda dovoz aut a autodílů není pro USA bezpečnostním rizikem.
Oznámení amerického prezidenta se okamžitě odrazilo na akciových trzích v Evropě, kde automobilky oslabovaly. Například německý Volkswagen bezprostředně ztrácel kolem jednoho procenta, akcie další německé automobilky Daimler odepisovaly 1,5 procenta a podobně akcie BMW byly slabší o 2,2 procenta. Italský výrobce aut Fiat Chrysler ztrácel 2,8
procenta. Později ale část počátečních ztrát smazaly.
Hlavní index německých akcií DAX vlivem ztrát automobilek dokonce odevzdal veškeré zisky a začal klesat. Později se ale vrátil k růstu, byť jen k mírnému.
Cla v automobilovém sektoru existují už teď, jsou ale mírnější
Pokud jde o současná unijní cla na dovoz automobilů, tak EU vůči USA uplatňuje desetiprocentní clo, zatímco dovoz do USA podléhá clu 2,5 procenta u osobních vozů a 25 procent u dodávkových a sportovně-užitkových automobilů.
Hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda soudí, že případná nová cla by Česká republika bezprostředně přímo nepocítila. „Do Spojených států loni zamířily jen necelé čtyři desítky automobilů vyrobených v tuzemsku. Dokonce ani čeští subdodavatelé, například dodavatelé součástek a autodílů, by přímým způsobem nijak výrazně zasaženi nebyli. Celkové přímé škody, které by česká ekonomika utrpěla, lze vyčíslit v desítkách milionů korun,“ uvádí Kovanda.
Trumpovo ohlášené opatření je podle Kovandy namířeno zejména proti německým automobilkám v čele s BMW a Daimler, ale největší škody by v poměru k hrubému domácímu produktu zaznamenalo Slovensko.
EU je nyní se Spojenými státy v obchodním sporu, protože Washington zavedl cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku ve výši deseti procent. Protože se záležitost nepodařilo vyřešit, začala EU dneškem uplatňovat clo 25 procent na dovoz některého zboží z USA. Terčem nových cel jsou výrobky z oceli a hliníku, zemědělské produkty a různé další zboží, mimo jiné motocykly, džíny nebo whisky.