Americký prezident Donald Trump pohrozil Evropské unii zavedením 20procentního cla na dovoz automobilů, pokud Evropa brzy nezruší svá ochranná opatření proti americkým firmám. V pátek totiž začíná Evropská unie uplatňovat cla ve výši 25 procent na dovoz vybraného amerického zboží, včetně kukuřice, whiskey, džínů nebo motocyklů. Unie tím reaguje na americká cla zaměřená na ocel a hliník.
Trump stupňuje obchodní válku. Pokud EU nezruší cla, uvalí přirážku na všechna evropská auta
„S ohledem na cla a obchodní bariéry uvalené Evropskou unií na USA a jejich skvělé společnosti a dělníky zatížíme dvacetiprocentním clem všechny jejich auta, která směřují do USA, pokud zmíněná cla a bariéry nebudou brzy odbourány,“ napsal Trump s výzvou, aby se auta montovala v USA.
Agentura Reuters poznamenala, že prezident prohlášení učinil měsíc poté, co jeho administrativa začala prošetřovat, zda dovoz aut a autodílů není pro USA bezpečnostním rizikem.
Oznámení amerického prezidenta se okamžitě odrazilo na akciových trzích v Evropě, kde automobilky oslabovaly. Například německý Volkswagen bezprostředně ztrácel kolem jednoho procenta, akcie další německé automobilky Daimler odepisovaly 1,5 procenta a podobně akcie BMW byly slabší o 2,2 procenta. Italský výrobce aut Fiat Chrysler ztrácel 2,8
procenta. Později ale část počátečních ztrát smazaly.
Hlavní index německých akcií DAX vlivem ztrát automobilek dokonce odevzdal veškeré zisky a začal klesat. Později se ale vrátil k růstu, byť jen k mírnému.
Cla v automobilovém sektoru existují už teď, jsou ale mírnější
Pokud jde o současná unijní cla na dovoz automobilů, tak EU vůči USA uplatňuje desetiprocentní clo, zatímco dovoz do USA podléhá clu 2,5 procenta u osobních vozů a 25 procent u dodávkových a sportovně-užitkových automobilů.
Hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda soudí, že případná nová cla by Česká republika bezprostředně přímo nepocítila. „Do Spojených států loni zamířily jen necelé čtyři desítky automobilů vyrobených v tuzemsku. Dokonce ani čeští subdodavatelé, například dodavatelé součástek a autodílů, by přímým způsobem nijak výrazně zasaženi nebyli. Celkové přímé škody, které by česká ekonomika utrpěla, lze vyčíslit v desítkách milionů korun,“ uvádí Kovanda.
Trumpovo ohlášené opatření je podle Kovandy namířeno zejména proti německým automobilkám v čele s BMW a Daimler, ale největší škody by v poměru k hrubému domácímu produktu zaznamenalo Slovensko.
EU je nyní se Spojenými státy v obchodním sporu, protože Washington zavedl cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku ve výši deseti procent. Protože se záležitost nepodařilo vyřešit, začala EU dneškem uplatňovat clo 25 procent na dovoz některého zboží z USA. Terčem nových cel jsou výrobky z oceli a hliníku, zemědělské produkty a různé další zboží, mimo jiné motocykly, džíny nebo whisky.