Pražské letiště posílilo bezpečnost. Na řadě jsou v Brně nebo Ostravě

Události ČT: Bezpečnost na českých letištích (zdroj: ČT24)

Rozpoznávání vozidel u letištního areálu i automatické brány pro kontrolu cestujících patří mezi nové bezpečnostní prvky na pražském Letišti Václava Havla. Po uzavření projektu, který přišel na 187 milionů korun, nyní stát investuje 585 milionů korun do podobných opatření na mezinárodních letištích v Brně, Karlových Varech, Ostravě-Mošnově a Pardubicích.

Soubor opatření provedených v posledních třech letech vznikl po rozhodnutí minulé koaliční vlády ČSSD, KDU-ČSL a ANO. Podle premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) nyní letiště patří mezi nejbezpečnější na světě. „My naštěstí nejsme cílem teroristických útoků, a ani doufám nebudeme, protože naše orgány na tom intenzivně pracují, ta investice je dobrý příspěvek k tomu, aby se naši občané a lidi, co navštěvují Prahu, cítili velice dobře,“ řekl Babiš.

Z bezpečnostních prvků plánovaných pro pražské letiště fungují všechny kromě systému detekce obličejů – zatím je jen v pilotním provozu. Venkovní prostory pražského letiště už ale nyní hlídají brány s kamerami, které snímají registrační značky aut. Letiště tak má přehled o pohybu všech aut v areálu, data jsou uložena v centrální databázi a policie tak může snadno najít vozidlo v pátrání.

  • systém pro automatickou biometrickou detekci obličejů
  • rozpoznávání registračních značek
  • validace vstupu a její rozšíření o čtečky cestovních dokladů
  • detekce radioaktivního záření
  • kontroly podezřelých předmětů a detekce nebezpečných chemických látek
  • zajištění ostrahy vnější hranice areálu letiště
  • společný výcvik personálu letiště a bezpečnostních složek

Před rokem začaly také fungovat automatické brány, které kontrolují cestující, a čtečky cestovních dokladů. Celní správa zase využívá nové přístroje pro detekci radiace, pomocí kterých kontrolují letecký náklad, a zařízení na detekci chemických látek – například drog nebo výbušnin – u cestujících. K dispozici je i přenosný rentgen, denně jsou s ním voláni k sedmi až osmi zásahům, pokaždé, když se objeví podezřelé nebo opuštěné zavazadlo. Policisté také mohou trénovat zásahy v prostorách letiště na speciální virtuální střelnici.

Podle ministryně financí v demisi Aleny Schillerové investice do pražského letiště nejdou jen ze státního rozpočtu. „Letiště má rozvojový plán až do roku 2035, v rámci něj je připraveno proinvestovat 27 miliard do svého rozvoje absolutně bez pomoci státu,“ řekla ministryně. Letiště podle ní počítá s rozšířením Terminálu 2, ze kterého létají letadla do zemí Schengenu, a vybudováním nové paralelní dráhy.

Realizace na dalších letištích bude trvat zhruba tři roky

„Jsem rád, že ministerstvo vnitra získalo pozitivní zkušenosti pro pokračování projektu na dalších letištích,“ uvedl ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar (za ANO). Realizace mimo Prahu podle něj bude trvat zhruba stejně jako projekty v Praze, tedy tři roky.

Brněnské letiště ročně odbaví bezmála půl milionu cestujících. Během jara by z něj měly začít létat spoje do pěti nových destinací, což zároveň znamená nárůst lidí, kteří jím projdou. Podle předpokladů i o více než sto tisíc.

„Peníze použijeme na rozšíření počtu pracovišť bezpečnostních kontrol cestujících a také na nákup nové bezpečnostní techniky,“ uvedla mluvčí brněnského letiště Kateřina Pichalová.

Na všech mezinárodních letištích také dál platí první stupeň zvýšené bezpečnosti, podle ministra vnitra zatím není důvod ho rušit ani zvyšovat.

  • Zlomovým okamžikem bylo 11. září 2001 ve Spojených státech. Cestující od té doby nesmějí mít na palubě v příručním zavazadle kapesní nože, pilníky nebo nůžky.
  • V roce 2006 na londýnském Heathrow odhalili skupinu, která chtěla zničit několik letadel pomocí chemikálií. V Praze se od té doby prověřují všechny tekutiny, které si pasažéři berou na palubu. Maximální množství je litr, ale rozdělený do balení nejvíc po jednom decilitru. Týká se to nejen vody, ale taky parfémů nebo gelů.
  • V roce 2009 při nezdařeném útoku na linku Amsterdam–Detroit měl útočník trhavinu schovanou ve spodním prádle. Letiště v české metropoli celkově zpřísnilo fyzickou kontrolu a začalo používat tělesné skenery. K vyhledávání výbušnin pak slouží nové detektory, ruční rentgeny a speciálně cvičení psi.
  • V roce  2010 se zdejší cizinecká policie zapojila do mezinárodní akce proti pašování lidí a taky proti padělaným dokladům. Hlídky se pohybují v tranzitním prostoru a zaměřují se převážně na lety, které vyhodnotí jako rizikové.
  • V roce 2015 se v Egyptě zřítilo ruské letadlo, zemřelo tehdy 224 lidí. Příčinou mohla být exploze na palubě. Na Letišti Václava Havla se objevily nové přístroje, které pomocí stěrů z těla, oblečení nebo zavazadla dokážou odhalit i pouhé stopy po výbušnině.