Pražské letiště posílilo bezpečnost. Na řadě jsou v Brně nebo Ostravě

Rozpoznávání vozidel u letištního areálu i automatické brány pro kontrolu cestujících patří mezi nové bezpečnostní prvky na pražském Letišti Václava Havla. Po uzavření projektu, který přišel na 187 milionů korun, nyní stát investuje 585 milionů korun do podobných opatření na mezinárodních letištích v Brně, Karlových Varech, Ostravě-Mošnově a Pardubicích.

Video Události
video

Události ČT: Bezpečnost na českých letištích

Soubor opatření provedených v posledních třech letech vznikl po rozhodnutí minulé koaliční vlády ČSSD, KDU-ČSL a ANO. Podle premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) nyní letiště patří mezi nejbezpečnější na světě. „My naštěstí nejsme cílem teroristických útoků, a ani doufám nebudeme, protože naše orgány na tom intenzivně pracují, ta investice je dobrý příspěvek k tomu, aby se naši občané a lidi, co navštěvují Prahu, cítili velice dobře,“ řekl Babiš.

Z bezpečnostních prvků plánovaných pro pražské letiště fungují všechny kromě systému detekce obličejů – zatím je jen v pilotním provozu. Venkovní prostory pražského letiště už ale nyní hlídají brány s kamerami, které snímají registrační značky aut. Letiště tak má přehled o pohybu všech aut v areálu, data jsou uložena v centrální databázi a policie tak může snadno najít vozidlo v pátrání.

Před rokem začaly také fungovat automatické brány, které kontrolují cestující, a čtečky cestovních dokladů. Celní správa zase využívá nové přístroje pro detekci radiace, pomocí kterých kontrolují letecký náklad, a zařízení na detekci chemických látek – například drog nebo výbušnin – u cestujících. K dispozici je i přenosný rentgen, denně jsou s ním voláni k sedmi až osmi zásahům, pokaždé, když se objeví podezřelé nebo opuštěné zavazadlo. Policisté také mohou trénovat zásahy v prostorách letiště na speciální virtuální střelnici.

Podle ministryně financí v demisi Aleny Schillerové investice do pražského letiště nejdou jen ze státního rozpočtu. „Letiště má rozvojový plán až do roku 2035, v rámci něj je připraveno proinvestovat 27 miliard do svého rozvoje absolutně bez pomoci státu,“ řekla ministryně. Letiště podle ní počítá s rozšířením Terminálu 2, ze kterého létají letadla do zemí Schengenu, a vybudováním nové paralelní dráhy.

Realizace na dalších letištích bude trvat zhruba tři roky

„Jsem rád, že ministerstvo vnitra získalo pozitivní zkušenosti pro pokračování projektu na dalších letištích,“ uvedl ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar (za ANO). Realizace mimo Prahu podle něj bude trvat zhruba stejně jako projekty v Praze, tedy tři roky.

Brněnské letiště ročně odbaví bezmála půl milionu cestujících. Během jara by z něj měly začít létat spoje do pěti nových destinací, což zároveň znamená nárůst lidí, kteří jím projdou. Podle předpokladů i o více než sto tisíc.

„Peníze použijeme na rozšíření počtu pracovišť bezpečnostních kontrol cestujících a také na nákup nové bezpečnostní techniky,“ uvedla mluvčí brněnského letiště Kateřina Pichalová.

Na všech mezinárodních letištích také dál platí první stupeň zvýšené bezpečnosti, podle ministra vnitra zatím není důvod ho rušit ani zvyšovat.