Číňané oslavovali, že jsou „single“. Útraty vystřelily přes 25 miliard dolarů

Listopad se nese ve znamení nákupních akcí, všechny ale blednou v porovnání s čínským svátkem nezadaných, který připadá na 11. listopad. Tržby největšího čínského internetového prodejce Alibaba ten den přesáhly 25 miliard dolarů (přes půl bilionu korun) a ve srovnání s minulým rokem se zvýšily o čtyřicet procent. Souhrnné tržby za Black Friday a Cyber Monday v USA přitom loni daly dohromady pouze necelých sedm miliard dolarů.

K překonání loňského výsledku takzvaného Singles' Day stačilo nakupujícím u čínského obchodního gigantu Alibaba jenom třináct hodin. Ve zbylém čase se pak celkové útraty zvýšily na rekordních 25,4 miliardy dolarů. Co bývalo v devadesátých letech jenom univerzitním svátkem, který se slaví 11. listopadu kvůli symbolismu čtyř jedniček v dataci, se za poslední roky změnilo v nejvýznamnější nákupní událost.

Za komercializací dne nezadaných stojí firma Alibaba, která svátek využila, aby zvedla prodeje v obvykle slabším období. Proměnila ho ve festival, který mísí zábavu a obchod.

Než začne dvacet čtyři hodin nákupní horečky, pořádá prodejce dokonce show, na které se odpočítává čas do začátku a kde pak sledují, jak rostou tržby. Akce v předvečer Singles' Day se účastní i celebrity, letos se objevil muzikant Pharrell Williams, herečka Nicole Kidmanová nebo čínská filmová hvězda Fan Bingbing. Show zároveň přenášely také tři čínské televizní sítě. 

  • Obrat českých e-shopů činil podle Asociace pro elektronickou komerci za celý loňský rok 98 miliard korun. Tržby během Singles' Day dosáhly této úrovně (5 miliard dolarů) během pouhých patnácti minut
  • Roční tržby největšího českého e-shopu Alza.cz (17,4 miliardy korun) pak Alibaba překonal už za dvě minuty.

Den nezadaných láká světové značky

Do nákupní akce, která podobně jako v případě Black Friday stojí na různých slevách, se tentokrát zapojilo na 140 tisíc značek, včetně světových firem, jako je Nike, Starbucks, P&G nebo Estée Lauder. Lidé udělali 812 milionů objednávek.

Nejlépe se prodávaly produkty v kategorii wellness a dětské výrobky. Podle magazínu Forbes to není překvapením, protože zdraví a bezpečnost patří mezi hlavní zájmy čínských spotřebitelů.

Drtivou většinu nákupů pak Číňané udělali prostřednictvím mobilních telefonů – zatímco loni tvořily 82 procent, letos už šlo o 90 procent. Platby mobilem jsou v Číně totiž výrazně rozšířenější než třeba v Americe.

Zakladatel a ředitel Alibaby Jack Ma má však za cíl, aby Singles' Day v budoucnu výrazně přesáhl hranice Číny a stal se světovým fenoménem.

  • V Číně je více než 500 milionů spotřebitelů náležících do střední třídy. Celkový maloobchod tam dosáhl v roce 2016 téměř pěti bilionů dolarů. Do roku 2020 bude Čína představovat přibližně 60 procent globálního obchodu po internetu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...