Více než 15 tisíc klientů podalo v pondělí prostřednictvím americké právní kanceláře u soudu v německém Braunschweigu žalobu na koncern Volkswagen. Dožadují se v ní vrácení peněz za auta se softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Kvůli skandálu vede Volkswagen v Německu řadu právních sporů.
Pokračuje tlak na Volkswagen, aby vyplatil odškodné i v Evropě. Nejnověji ho žaluje 15 tisíc klientů
Zatímco ve Spojených státech musí Volkswagen platit miliardové pokuty a odškodné, evropští klienti se zatím podobného kroku nedočkali. Požadují ho přitom některé organizace na ochranu spotřebitele nebo největší evropský autoklub ADAC. Ten chce, aby i němečtí klienti dostali odškodné 5000 eur (128 tisíc korun) na osobu.
Koncern se k tomu ale zatím nechystá, a proto jeho klienti musejí své nároky většinou prosazovat individuálně. Podle informací Volkswagenu je takových případů kolem 7000, z nichž zatím německé soudy rozhodly asi 900. V 70 až 75 procentech z nich přitom podle koncernu žaloby odmítly. Zástupce americké advokátní kanceláře Hausfeld Christopher Rother si však myslí, že nynější žaloba tisíců klientů má větší šanci na úspěch.
„Kdo jako výrobce zákazníky klame a na trh dodává auta, která neodpovídají předpisům, je povinen vyplatit náhradu škody. O tom z našeho pohledu nemůže být žádných pochyb,“ uvedl Rother, který usiluje o to, aby Volkswagen klientům za koupená auta vrátil celkem 357 milionů eur (9,2 miliardy korun).
Žaloby klientů, kteří se dali dohromady pomocí serveru www.myright.de, nejsou jediným právním problémem, kterému koncern čelí. Žalovali ho také majitelé akcií, podle nichž je koncern měl o problémech informovat dříve. Pro podezření z podvodu jsou navíc vyšetřovány desítky zaměstnanců Volkswagenu, včetně jeho bývalého šéfa Martina Winterkorna.
- Software, který umožňuje manipulovat s emisemi tak, že jich auta při jízdě produkují výrazně více než při kontrolních testech, instaloval koncern do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.