Povinné ručení v průměru zlevnilo, škody způsobené řidiči ale rostou

Průměrná cena povinného ručení opět klesá, meziročně se snížila o 0,6 procenta na 2764 korun. Přes očekávané tříprocentní navýšení počtu pojištěných vozidel se růst předepsaného pojistného zpomalil na 2,4 procenta. Na tiskové konferenci to řekl hlavní analytik České asociace pojišťoven Petr Jedlička.

Stagnace sazeb povinného ručení podle Jedličky nekoresponduje s vývojem způsobených škod. Náklady na pojistná plnění rostou, což při pokračující stagnaci pojistného nemůže být dlouhodobě udržitelné. Celkovou bilanci ovlivnil nejen nový občanský zákoník, který zvýšil závazky ze škod na zdraví, ale také nejrizikovější klienti působící škody opakovaně.

„Změnu trendu sazeb předpovídá řada lidí v oboru už hezkých pár let a stejně jdou ceny stále dolů. Osobně si myslím, že trend se jen tak nezmění vzhledem k silnému konkurenčnímu boji a skutečnosti, že pojišťovny stále mají určité rezervy,“ řekl ČTK ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus.

Na trh se podle něj navíc chystá vstoupit Pojišťovna VZP, která bude chtít získat podíl na trhu. Výkonný ředitel asociace Jan Matoušek přisoudil pokles sazeb vedle konkurenčního boje využívání srovnávačů pojištění, které nezohledňují jiné aspekty pojistek než právě cenu.

Vývoj povinného ručení
Zdroj: ČAP

Průměrná škoda stále roste a aktuálně překračuje 40 tisíc korun. Zvyšuje se také počet škod včetně těch se zdravotními nároky. „Meziročně stouply náklady na pojistná plnění o 1,3 miliardy korun na 12,9 miliardy korun. A kvůli novému občanskému zákoníku dochází také k navýšení dlouhodobých závazků ze škod na zdraví o 1,8 miliardy korun za rok,“ upozornil Jedlička.

Potíže s velkými vozidly a tahači

Na nepříznivé bilanci povinného ručení se nejvíce podílí nejrizikovější segmenty tahačů návěsů a ostatních velkých vozidel nad 3,5 tuny. „Jejich pojistné nepokrývá závazky ze škody. Ačkoliv pojišťovny meziročně sazby nejrizikovějších segmentů zvýšily, zdražení je nedostatečné vzhledem k tomu, že jejich škody rostou ještě rychleji,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Matoušek.

Povinné ručení poskytuje třináct pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.

Celkem má povinné ručení v tuzemsku 7,73 milionu vozidel všech kategorií. Nepojištěných vozidel je podle odhadů asociace zhruba 130 tisíc. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel přes 8,5 milionu.