V Praze se roztáčí žlutá kola bikesharingu, čínská firma jich tam chce do měsíce stovky

Na český trh vstoupila městskou částí Praha 7 čínská společnost ofo, která nabízí takzvaný bikesharing – služba umožňuje lidem sdílení šlapacích kol v ulicích měst. Lidé v této pražské části můžou využít deset kol, která si mohou po stažení aplikace zdarma zapůjčit. Do poloviny října jejich počet vzroste na 300 a do konce roku by se měla připojit nejméně jedna další městská část. V Praze už funguje bikesharingová služba Rekola.

Video Události
video

Události ČT: Sdílená ekonomika se prosazuje v bydlení i dopravě

Do konce letošní sezony si lidé mohou žlutá kola půjčovat zdarma, jak to ale bude dál, zatím není jasné. Společnost totiž dosud nezveřejnila následnou cenovou politiku v Praze. Ve Vídni je služba zpoplatněna částkou půl eura za půl hodiny, přičemž platba probíhá automaticky prostřednictvím mobilní aplikace.

Na rozdíl od konkurenčních služeb není nutné bicykly ofo nechávat u předem stanovených stanic či přivazovat k lavičkám nebo lampám. Je možné je ponechat kdekoliv a zabezpečení řeší zámek, který po skončení jízdy uživatel pouze zamkne. Ten, kdo si kolo půjčí po něm, ho zase odemyká s pomocí mobilního telefonu.

„Praze ofo nabídlo, že jí pro účely dalšího zlepšování infrastruktury zdarma poskytne data o pohybu kol,“ uvedl Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz, která aktivity ofo v Praze zajišťuje. Dodal, že připravují informační kampaň k problematice sdílených kol. O spolupráci podle něj projevilo zájem několik dalších městských částí.

Praha šlape do pedálů s Milánem, Rotterdamem a Moskvou

Kromě Prahy ofo službu spouští také v dalších třech evropských městech, a to v Miláně, Rotterdamu a Moskvě. Kromě řady čínských měst ofo již působí například ve Spojeném království, USA nebo Rakousku. Společnost celosvětově provozuje více než 10 milionů kol ve 180 městech a 13 zemích.

V pražských ulicích už funguje projekt Rekola, díky kterému si mohou lidé půjčit několik tisíc kol natřených narůžovo. Kromě toho existují ve městě půjčovny kol. Bicykly půjčují i České dráhy. Praha připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, ten však magistrát nakonec zrušil poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v zadání zakázky několik chyb.