Aplikace na půjčení kol v Číně zažívají boom. Z původně studentského projektu na pekingské univerzitě je byznys, do něhož proudí investice za stamiliony dolarů. V posledních měsících se objevilo hned několik startupů nabízejících služby.
Levně a bez zácpy. Mezi Číňany je „in“ sdílení kol
V čínské metropoli je kvůli zácpám prakticky nemožné dostat se ráno do práce včas. Lidé si tak oblíbili kola. „V Číně je půjčování teprve v začátcích, ale může se stát další velkou věcí v technologickém a internetovém byznysu. Obří investice tomu nasvědčují,“ konstatovala analytička z pekingské poradenské společnosti Analyses Wang Čchen-si.
Vypůjčení kola stojí čtyři až osm korun za hodinu, dovolit si ho tak mohou i nejchudší migranti, kteří se přistěhovali za prací. Aplikace bicykl najde, kdekoliv ho poslední uživatel odloží. „Nejlepší na tom je, že si ho můžete vzít kdekoli a stejně tak ho kdekoli nechat, aniž byste se vázali na stanoviště,“ podotkla uživatelka aplikace Mobike Wu Siao-chuej.
Optimismus investorů vychází z obřího a nevyužitého potenciálu trhu. Země podporuje masivní urbanizaci a nároky pracujících na dopravu stoupají.
Čína byla dříve královstvím kol, pak se za ně začala stydět
V 80. letech přitom bylo kolo, šicí stroj a hodinky povinnou výbavou moderního muže. Pak se z něj stal ale symbol zaostalosti. Některá města dokonce vykázala cyklisty z centra. V současné době ale vláda obrací, když občany vybízí k návratu do sedel.
A cyklisti si tenhle způsob dopravy chválí. „Nepotřebuju taxi ani čekat na autobus, který je ve špičce narvaný,“ prohlásil Číňan Kchan Ťün-lej. „I k autobusu se musím nějak dostat. Kolo mi urychlí cestu, hlavně když spěchám do práce,“ poznamenal jiný obyvatel Pekingu Tung Šao-ťie. Uleví se tak nejen dopravě, ale i vzduchu.