České firmy stále častěji vydávají dluhopisy. Investorům v průměru nabízejí výnos přes 7 procent

Místo půjčky od banky zkoušejí menší firmy v Česku získat peníze na další rozvoj i jiným způsobem – vydávají dluhopisy. Přes specializovaný portál si ročně vypůjčí přes půl miliardy korun. Pro investory, kteří si podnikové dluhopisy pořídí, jde o zajímavé zhodnocení peněz. Emitenti nabízejí v průměru více než sedmiprocentní roční výnos.

Video Události
video

Události: Menší firmy v Česku vydávají stále častěji dluhopisy

Firmy hledají v emitování dluhopisů alternativní zdroj peněz. Firma Štěpánek Auto prodává ojeté vozy přes dvacet let, ale teprve před třemi roky se rozhodla vydávat dluhopisy, aby se nemusela spoléhat jenom na půjčky od bank. Touto cestou chce pokračovat dál.

„Z celkového objemu našeho financování plánujeme zhruba tak dvacet až třicet procent financovat dluhopisy,“ přiblížil majitel Petr Štěpánek. Právě pomocí dluhopisů by rádi zajistili nákup dalších vozů, a rozšířili tak skladové zásoby.

Dluhopisy zvolili i ve firmě Zoot, která se zabývá prodejem módy a plánuje si najít více zákazníků i za hranicemi. „Emisi jsme začali vydávat někdy na začátku prázdnin. Celkový objem byl 150 milionů korun,“ přiblížil finanční ředitel Petr Ladžov.

Firmy nabízejí i desetiprocentní roční výnos. Odborníci ale radí ověřit situaci firmy

Firem, které vydávají dluhopisy a půjčují si tím peníze na rozvoj podnikání, přibývá. A roste i zájem investorů. Vliv má zhodnocení, které podnikové dluhopisy nabízejí. „Úroky emitentů se nejčastěji pohybují v rozmezí 6 až 10 procent,“ přiblížil spolumajitel specializovaného portálu Dluhopisy.cz Jiří Mesároš.

Oproti akciím přinášejí dluhopisy předem stanovený výnos za konkrétní dobu splácení. Před nákupem je podle odborníků dobré si ověřit, v jaké situaci se firma, která je vydává, nachází.

„Rozhodně se vyhnout těm nejrizikovějším, tedy paradoxně nejvýnosnějším dluhopisům,“ podotknul investiční makléř společnosti Conseq David Kufa. „A obecně platí nedávat všechna vajíčka do jednoho košíku,“ zopakoval poučku o diverzifikaci.

Ekonom České spořitelny Michal Skořepa upozorňuje na to, že většina Evropy zaostává za rozvinutějším trhem s firemními dluhopisy v USA. „Tento rozdíl je však do značné míry dán velikostí firem. Například podíl firem s méně než deseti zaměstnanci je v USA kolem poloviny, zatímco v Evropě je to kolem 90 procent. A právě pro malé firmy je vydání dluhopisů většinou relativně nákladnější než pro obří koncerny s armádami právníků a účetních,“ dodal.

Sám pokládá tento segment z pohledu investora za spíše rizikovější. „Nejsou příliš dobře prošlapány příslušné administrativní a právní cesty v případě, že dlužník není schopen nebo ochoten řádně splácet,“ vysvětlil Skořepa.

Na nabídku dluhopisů by nicméně mohlo mít vliv zvýšení základní úrokové sazby centrální bankou. ČNB je zvedla začátkem srpna. Šlo o první zvýšení domácích úrokových sazeb od února 2008, zároveň se ČNB stala první centrální bankou v EU, která se během současného hospodářského cyklu rozhodla k tomuto kroku. Nově vydané dluhopisy by tak mohly být pro investory výnosnější.