Výstav českých pivovarů se loni zvýšil o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva. Spotřeba zůstala 143 litrů na hlavu. Zároveň se dál snižuje role hospod a restaurací, nad kterými stále více vede pití piva doma. Údaje zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.
Uvařilo se rekordní množství piva. Češi ho čím dál raději pijí doma než v hospodě
Ačkoliv spotřeba zůstala stejná, o 200 tisíc hektolitrů se zvýšilo celkové množství vypitého piva na 16,4 milionu hektolitrů. Svaz to vysvětluje rostoucím počtem obyvatel. Podle statistického úřadu loni přibylo v Česku zhruba 25 tisíc lidí.
Dalším faktorem byl pozitivní vývoj cestovního ruchu. „Loni přijelo o 2,2 milionu turistů více než v roce předcházejícím, přičemž turisté u nás vypili 785 tisíc hektolitrů piva. Vyjádřeno v procentech to značí 19procentní nárůst,“ řekl předseda představenstva svazu František Šámal.
Podíl hospod a restaurací dál klesá
Poměr spotřeby ve prospěch baleného piva v obchodech vzrostl na 61:39. To znamená, že v restauracích a hospodách se vypijí necelá čtyři piva z deseti. „Situace se v tomto směru prudce zhoršila v roce 2010 v době ekonomické krize, kdy navíc byla navýšena spotřební daň na pivo. Od té doby se lidé do hospod zatím nevrátili,“ řekl Šámal.
To potvrzuje i Václav Berka, starší obchodní sládek největšího tuzemského výrobce piva, Plzeňského Prazdroje. Firma se tomu brání například pořádáním speciálních krátkodobých akcí v restauracích, jimiž chce zákazníky přilákat zpět.
Z dlouhodobého výzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR vyplývá, že muži, kteří mají hospody za své nejoblíbenější podniky, snižují frekvenci svých návštěv. Konkrétně to bylo z 9,6 návštěv za měsíc v roce 2004 na 7,3 návštěv v loňském roce. Navíc nadále ubývá náruživých pijáků piva, tedy těch, kteří vypijí více než 14 půllitrů za týden.
Šámal očekává, že v budoucnu i kvůli zákazu kouření, který začne platit v restauracích od konce května, bude pokračovat trend pití piva doma. Dopady elektronické evidence tržeb nedokáže svaz vyhodnotit. Podle něho to nebylo tak zničující, přesto některé hospody na venkově zavřely. Letošní spotřebu například ovlivní i počasí.„Byla dlouhá zima, lidé pochopitelně zůstávali doma a pili pivo u televize,“ dodal předseda.
Výzkum Sociologického ústavu pak ukázal, že jinak se frekvence ani množství konzumovaného piva nemění. Muži si pivo dopřávají přibližně třikrát týdně, ženy pak dvakrát. Za týden muži vypijí zhruba 8 půllitrů, zatímco ženy zhruba dva půllitry.
Právě u žen však sociologové loni zaznamenali nejvýraznější změnu za posledních dvanáct let. Výrazně totiž ubylo těch, které nechodí ani do tradičních hospod a pivnic, ani do restaurací. Byl to pokles z 32 na 22 procent, což se týkalo zejména žen nad 45 let. Jako svůj nejoblíbenější podnik uváděly restaurace, nejčastějším motivem k návštěvě bylo setkávání s přáteli a známými a také chuť se pobavit a zlepšit si náladu.
Poprvé za desetiletí vzrostla na domácím trhu spotřeba výčepního piva (sedmi až desetistupňového), a to o 0,7 procenta. Na tuzemském trhu mu loni patřilo 47,9 procenta ( o rok dříve to bylo 47,2). Na ležák (jedenácti a dvanáctistupňové pivo) připadlo loni 46,7 procenta (o rok dříve 46,6).
Slad se celkem vyváží do 51 zemí, nejčastěji do Polska a Německa. Meziročně nejvíc vzrostl vývoz do Polska, Rakouska a na Kubu, nově se vyváželo do Thajska a Mexika. Export naopak klesl do Slovinska a Brazílie.