Odbory ve Škodě Auto vyjednaly rekordní růst mezd. Při započítání všech složek půjde průměrně o 11,2 procenta za dva roky. Rekordní bude kvůli bonusům už výplata za duben, ke které dostanou zaměstnanci navíc 34 tisíc korun. Odboráři se přitom kvůli dlouhému jednání s vedením chystali na stávku.
Zaměstnance Škody Auto čeká rekordní růst mezd, průměrně o více než 11 procent
V nejvíce frekventované třídě I se bude jednat o nárůst mzdy průměrně o 12,5 procenta, uvádí se v týdeníku Škodovácký odborář. Mzdová dohoda byla uzavřena na 24 měsíců. „Pro firmu Škoda to bude znamenat personální náklady přes 2,6 miliardy korun,“ uvedl předseda odborů v týdeníku Jaroslav Povšík.
S platností od 1. dubna 2016 budou zvýšeny současné mzdové tarify o 3,5 procenta. Od 1. ledna 2017 se tarify a na ně navázané složky mzdy zvýší o další tři procenta.
Rekordní bude podle Povšíka již výplata za duben, protože její součástí bude variabilní bonus, který dosáhne sumy 30 tisíc korun. K tomu také zaměstnanci dostanou mimořádnou prémii čtyři tisíce korun, která se zopakuje i v dubnu 2017.
Už teď se ale rovněž zvyšuje prémie při směně v noci z pátku na sobotu, a to ze 700 na 800 korun a v případě práce v sobotu dopoledne z 800 na 900 korun.
„Škodě Auto se to vyplatí. Investuje velké prostředky do výchovy jak svých stávajících, tak i budoucích zaměstnanců. Pro Škodu Auto je potřeba, aby si své kvalitní zaměstnance udržela. Je to součást strategie firmy. Pokud chcete vyrábět kvalitní auta, tak na to potřebuje i kvalitní zaměstnance,“ soudí šéfredaktor Autotablet.cz Vladimír Rybecký.
Jednání mezi Škodou Auto a odbory dlouho nevedlo k výsledku a odboráři se začali připravovat na stávku. Poslední zprávy z minulého týdne hovořily o tom, že odboráři navrhli konkrétního zprostředkovatele v jednání o mzdách. Odboráři ale nevzdávali naděje, že firma Škoda ještě přijde s jiným, pro zaměstnance podle odborů výhodnějším, návrhem.
- Průměrná mzda v dělnické profesi činí přibližně 36 tisíc korun.
- V současnosti Škoda Auto zaměstnává v českých závodech zhruba 27 tisíc lidí, z toho dva tisíce cizinců.
Do kolektivního vyjednávání odboráři vstupovali s požadavkem osmiprocentního růstu za 12 měsíců, poslední nabídka Škodovky činila růst mezd ve dvou letech: od dubna 2016 měl vzrůst tarif o 3,5 procenta a od ledna 2017 měl růst o dalších 2,5 procenta. Původní nabídka firmy přitom byla dvakrát 2,5 procenta.
Škoda Auto patří mezi nejvýznamnější zaměstnavatele
Automobilka Škoda Auto je významou složkou českého exportu a jedním z nejvýznamnějších investorů a zaměstnavatelů v Česku. Výrobní základna v podobě tří tradičních českých závodů společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí je rozšířena o další kapacity koncernu v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku. Montážní závody má i na Ukrajině a v Kazachstánu. Letos chce Škoda Auto přijmout dva tisíce nových zaměstnanců.
Loni Škoda zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. Automobilka loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů.