Ropná havárie v Mexickém zálivu končí 20 miliardami odškodného

Americké úřady dosáhly po pětileté právní bitvě urovnání sporu s britskou ropnou společností BP o náhradu škod za obří únik ropy, který v roce 2010 zamořil vody Mexického zálivu. Ministerstvo spravedlnosti USA a pět amerických států souhlasily s odškodněním ve výši 20 miliard dolarů (484 miliard korun), což je souhrnná částka za všechny civilní spory vedené proti BP.

Rámcové dohody mezi americkými žalobci a BP bylo dosaženo už letos v červnu, na začátku října pak byly oznámeny poslední podrobnosti. Součástí dohody je podle americké ministryně spravedlnosti Loretty Lynchové pokuta za znečištění moře ve výši 5,5 miliardy dolarů a téměř pětimiliardová částka, kterou ropný gigant musí zaplatit americkým státům Alabamě, Floridě, Louisianě, Mississippi a Texasu jako odškodné.

Druhá za Černobylem

V dubnu 2010 explodovala ropná plošina BP Deepwater Horizon v Mexickém zálivu. Katastrofa se stala nejzávažnější v historii USA - zahynulo při ní 11 lidí a do moře uniklo pět milionů barelů ropy. Havárie v oblasti ochromila rybolov a turistický ruch a způsobila vážné ekologické škody. Brzy bylo jasné, že se dokonce stala druhou nejdražší člověkem zaviněnou katastrofou světa. Nepředčila pouze Černobyl.

Výbuch ropné plošiny Deepwater Horizon
Zdroj: EPA/US COAST GUARD/ISIFA

V roce 2011 BP oznámila, že v rámci dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti zaplatí pokutu a přiznala trestní odpovědnost. Firma BP už dřív uzavřela dílčí smlouvy s poškozenými jednotlivci a firmami, které předpokládají odškodnění ve výši 5,84 miliardy dolarů. Celkové účetní náklady BP spojené s touto katastrofou se odhadují na zhruba 53,8 miliardy dolarů.

Ujednání musí ještě potvrdit americký soud. BP by pak měla dohodnutou částku uhradit během 18 let. Většina peněz má být využita na projekty pro ekologickou a hospodářskou obnovu v oblasti Mexického zálivu.

Změnou loga k ekologii

BP si před lety záměrně změnila logo tak, aby obsahovalo zelenou barvu – na ukázku toho, že jde o ekologicky vstřícnou společnost. Firma ve svých reklamách zdůrazňovala ekologický aspekt těžby. Název British Petroleum zkrátila na BP a v televizních spotech místo něj za zkratku začala dosazovat slova Beyond Petroleum (Víc než ropa), aby ukázala důraz na ochranu životního prostředí. Jen do této kampaně investovala zhruba 200 milionů dolarů, úspěchy pak na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 2009 byla ohodnocena v žebříčku BrandZ jako nejlepší ropná společnost. Sbírala i další reklamní ceny a zákazníci byli přesvědčeni, že jde o nejzelenější těžaře černého zlata.

Přitom nehody nejsou pro BP výjimkou. V roce 2005 při výbuchu texaské rafinérie zemřelo 15 lidí. O rok později se firma musela vypořádat s ropnou skvrnou na Aljašce. A v roce 2010 přišla havárie v Mexickém zálivu.

Načítání...