Deník upozorňuje na to, že tímto krokem vyřeší stát dva problémy najednou – jednak nedostatečnou připravenost staveb na silnici a železnici, které by mohly zaplatit právě evropské peníze, a pak také nízký počet vlaků na českých železnicích. Přestože totiž České dráhy v minulých letech vydaly nemalé finance především do regionální dopravy, na doplnění vozového parku by potřebovaly ještě další desítky miliard korun navíc.
- Podle MfD by mohly nové vozy jezdit například na rychlíkové trati Praha-Děčín a Praha-Ústí nad Labem-Cheb, kde pod logem Českých drah jezdí jedny z nejhorších vozů.
O dotaci si bude moci zažádat také soukromý dopravce. Takové vlaky budou součástí jeho majetku 15 let a v případě krachu se nesmí stát součástí konkurzní podstaty. „Stát tím navíc ušetří při objednávkách provozu dálkových vlaků, protože velkou část ceny tvoří odpisy vozidel a náklady na splácení vlaků,“ informuje deník.
Stát by rád využil evropské peníze i z právě dobíhajícího programu. Ještě letos by tak mohl pro České dráhy koupit rychlíkové jednotky InterPartner od Škody Transportation. Národní dopravce by tak získal smlouvu na provoz rychlíků mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí na deset let.