Stát investuje na Rychnovsku dvě miliardy kvůli rozšíření automobilky

Kvasiny – Do veřejné infrastruktury a průmyslové zóny Solnice-Kvasiny investuje stát přibližně dvě miliardy korun. Důvodem je rozšíření závodu Škoda Auto, který hodlá v následujících letech téměř zdvojnásobit výrobu. Počítá s tím memorandum, které v Kvasinách podepsali premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), Královéhradecký kraj a Škoda Auto.

Samotná Škoda Auto investuje v příštích třech letech do rozvoje kvasinského závodu 7,2 miliardy korun. „Máme garance, že tady v Kvasinách bude postupně vytvořeno více než 1300 přímých pracovních míst a očekává se zhruba 400 míst v dodavatelských firmách,“ prohlásil předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). V budoucích plánech počítá automobilka s celkovými investicemi ve výši až 13 miliard korun.

„Byl jsem informován i o tom, že Škoda Auto chystá přijetí nových zaměstnanců v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. To je nepochybně naplněním cílů vládní politiky – podpořit hospodářský růst, investice a nová pracovní místa,“ dodal premiér. Zároveň firmě pogratuloval k loňskému roku, kdy se jí podařilo vyrobit více než jeden milion aut. „Škoda Auto nepochybně patří k vlajkovým lodím českého průmyslu,“ míní Sobotka.

Podle starosty Rychnova nad Kněžnou Jana Skořepy nemá region s nezaměstnaností potíže, právě naopak. Obsadit 1700 nových míst proto nebude snadné. „Sehnat tady řemeslníka je problém, protože převážná většina jich pracuje ve Škodovce. Takže to bude nejen na kraji, ale i na vládě, aby se sem dostala kvalifikovaná pracovní síla,“ podotkl Skořepa.

„To je stálý problém všech firem, které k nám přicházejí a chtějí vyrábět technicky náročnější výrobky. Škoda se tomu snaží předcházet tím, že si sama vychovává vlastní odborníky – jak ve svém učňovském středisku, tak ve spolupráci s různými středními a vysokými školami,“ vysvětlil šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký. Je přesvědčen, že firma pracovníky najde mimo jiné proto, že „jim může nabídnout vysoce nadstandardní platy“.

Posílení vlaků, nové obchvaty i opravy nemocnic

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) upřesnil, že ze státních peněz by mělo jít 1,4 miliardy korun na investice do regionální infrastruktury. Bude se jednat především o železnice, silnice a občanskou vybavenost. Počítá se například se zvýšením kapacity železniční tratě z Týniště do Kvasin nebo s výstavbou silničních obchvatů v Opočně, Častolovicích a Rychnově nad Kněžnou. Také by se měly opravit nemocnice v Náchodě a Rychnově nad Kněžnou. Mládek zdůraznil, že veřejná podpora není přímou pobídkou pro Škodu Auto, ale investicí do veřejných staveb.

K výše uvedené částce stát přidá ještě 600 milionů na rozšíření průmyslové zóny o celkové rozloze 52 hektarů, která se nachází v blízkosti škodováckého závodu. Její rozvoj podpoří i Královéhradecký kraj, který již začal v oblasti vykupovat pozemky a v budoucnu je plánuje zasíťovat. Chce tak přilákat další firmy, které by mohly Škodě Auto zajišťovat dodávky. „Těším se, že v roce 2020 uvidíme dokončení všech akcí, které jsme dnes v memorandu podepsali,“ svěřil se hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD).

Automobilová továrna Kvasiny
Zdroj: Škoda Auto/ČTK

Šéf automobilky Winfried Vahland oznámil, že u příležitosti návštěvy vládních a krajských činitelů naběhl ráno do výroby nový model Škoda Superb, který automobilka představila v polovině února v Praze. „Kvasinský závod do roku 2018 zažije největší modernizaci a rozšíření v celé své jedenaosmdesátileté historii. Vítáme plánovaná opatření pro zlepšení infrastruktury,“ uvedl dále Vahland.

„Pokud získáváme zahraniční investory, tak oni velmi bedlivě sledují, jak se daří těm, kteří přišli dříve. Škoda byla jedním z prvních investorů, kteří přišli do České republiky. To, že investuje a rozšiřuje výrobu, je velmi výrazný signál pro to, abychom získali další investory,“ doufá ministr průmyslu Mládek.

Kvasinský závod Škody Auto má nyní asi 4500 kmenových zaměstnanců, a je tak největším zaměstnavatelem v kraji. V současnosti závod vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster. Loni sjelo z tamní linky 166 200 vozů, postupně by se produkce měla zvýšit až na 280 000 aut. Podle dřívějších informací médií by se měl v Kvasinách montovat i zcela nový model, kterým Škoda Auto vstoupí do kategorie sportovně-užitkových vozů (SUV).