Trh on-line láká investory. Móda má velký potenciál

Praha – Největší český e-shop s módou, Zoot, má nového investora. Do slibně rozvíjející se firmy vstupuje 3TS Capital Partners a má podpořit její rozvoj. Cíl Zoot je do tří let dosáhnout ročního obratu 1,5 miliardy korun.

Budoucnost nákupů módy? On-line! - úvod (zdroj: ČT24)

Obchodování na internetu sype peníze. Navíc, potenciál růstu je obrovský, protože lidé stále v mnoha segmentech upřednostňují klasické kamenné obchody. Stačí ale vhodně zkombinovat jejich potřeby a další zisky na sebe nenechají dlouho čekat.

Češi dají za oblečení ročně více 60 miliard korun, ale na internetu z této sumy utratí jen pět procent částky. Ovšem podle odhadů by tento trh s módou měl do budoucna růst a do pěti let by tak mohl dosáhnout až 15 procent. Firma Zoot, která své módní kousky prodává on-line, loni prodala za 220 milionů korun, více než dvakrát tolik oproti roku 2012. Nový investor, 3TS Capital Parters, má firmě pomoc rozšířit sortiment i počet poboček v Česku a na Slovensku. „Maloobchodní prodej módního zboží se rychle přesunuje na stránky e-shopů a trh střední a východní Evropy je připraven na rychlý růst v nadcházejících několika letech,“ vysvětluje partner investora Jiří Beneš, proč vnímají svůj vstup do Zoot.cz jako velkou obchodní příležitost.

Nejrychleji poroste módní trh v Polsku

Průměrná česká domácnost za oblečení a obuv utratí ročně méně než tři procenta svých příjmů. Pro srovnání, na sousedním Slovensku to jsou procenta čtyři a na Slovinsku dvojnásob. Největší potenciál z evropských zemí má Polsko. Tam se do roku 2019 čeká nárůst o více jako 26 procent. Poláci by tak mohli utratit za oblečení zhruba o 60 miliard více než loni. Česko je v žebříčku na šestém místě s růstem okolo 19 procent, nejméně trh s módou naopak poroste na Kypru.

Budoucnost nákupů módy? On-line! - rozhovor (zdroj: ČT24)

Zoot loni prodala zhruba 250 tisíc kusů oblečení a počet jejich klientů dosáhl sto tisíce. Její webové stránky navštíví měsíčně téměř 1,2 miliony lidí. Prodej po internetu má výhodu v tom, že nemá hranice. Ovšem v případě oblečení to může skýtat i jedno úskalí: vybrané kousky si nemůžete vyzkoušet. Ovšem podle jednoho ze zakladatelů společnosti, Jiřího Beneše, není problém cokoliv, co nesedí, vrátit. Náklady na to nese firma, ne zákazník. A pro větší pohodlnost svých nakupujících zřídil Zoot také síť výdejen, neboli zkušeben. Tam si objednané zboží mohou lidé vyzkoušet, a až když jim padne, koupit. Míst mají zatím devět a více jak polovina zákazníků je při své koupi využívá. Do budoucna by firma ráda měla takových výdejních ale míst mnohem více, v každém hlavním městě regionu Česka a Slovenska.

„Když jsme začínali, některé značky jsme museli přesvědčovat, aby na internet šly. Nyní už se na nás obracejí jejich zástupci sami,“ dodává Bajer.