Firmě Hyundai hrozí, že bude muset zbourat tři nošovické haly

Nošovice - Firmě Hyundai hrozí, že bude muset zbourat tři haly nově stavěné továrny v Nošovicích. Firma je totiž začala stavět v rozporu s projektovou dokumentací, která byla podkladem pro vydání stavebního povolení. Stavební úřad v Dobré na Frýdecko-Místecku proto zahájil v pondělí správní řízení, řekl vedoucí stavebního úřadu Václav Kocich. Podle zástupců automobilky je správní řízení důsledkem plánovaných změn při stavbě. Kocich připustil, že hrozba zbourání hal je spíše teoretická.

Ohroženy jsou dvě výrobní haly, lisovna se svařovnou a převodovkárna, a Energo centrum. „U výrobních hal změnili počty polí, takže haly jsou například o deset metrů kratší a naopak o deset širší. Při stavbě Energo centra se odchýlili více - původní tvar byl protáhlý obdélník, který ve skutečnosti otočili o 90 stupňů, čímž jeho rozměry značně změnili,“ upřesnil Kocich. Změny dispozic hal podle Kateřiny Churé z tiskového oddělení Hyundai souvisejí s instalací modernějšího zařízení s menšími nároky na prostor.

„Při polování takových změn již zahájené stavby zákon neumožňuje jinou variantu než zahájit proces řízením o odstranění stavby. V žádném případě nepředpokládáme jakékoliv ohrožení průběhu výstavby podle schváleného harmonogramu,“ řekla ČTK Churá.

Na nesrovnalosti při výstavbě nošovické továrny Hyundai upozornila nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS). „Hyundai tak nejenže již poněkolikáté ignoruje české zákony a evropskou legislativu, ale navíc porušuje i smluvní závazky, které automobilka dala občanské společnosti a ostatním stranám v rámci takzvané Deklarace porozumění,“ uvádí se v tiskové zprávě EPS. Hyundai měla problémy s dodržováním právních předpisů při stavbě už několikrát. Firma například loni v únoru zahájila v rozporu se stavebním zákonem dešťovou kanalizaci a podle ekologů se pokusila instalovat nevhodnou technologii.

Hrozba zbourání nošovických továrních hal je podle Kocicha spíše teoretická. Podle něj si totiž firma zřejmě stihne obstarat dodatečná povolení a k ní připojit všechny doklady obdobné jako pro stavební povolení. Musí tak učinit do konce roku.

„Předpokládám, že tuto povinnost splní a vyjádření dotčených orgánů budou kladná. Nejsou to zase tak velké odchylky, které by nešly z hlediska hygieny, protipožární ochrany nebo vlivu na životní prostředí dodatečně povolit,“ dodal Kocich. Podle Churé předloží Hyundai stavebnímu úřadu kompletní dokumentaci změn a žádost o jejich povolení ve čtvrtek.

S protesty ekologických organizací či různých občanských sdružení se musela v posledních letech v Česku vypořádat téměř každá větší stavba. Nejznámější jsou asi protesty proti silničním stavbám, které například způsobily mnohaleté odklady výstavby obchvatu Plzně, dokončení dálnice D8 či pražského tunelu Mrázovka.

S protesty se museli vypořádat i mnozí zahraniční investoři, z nichž někteří nakonec byli donuceni výrazně přehodnotit své plány. Například mexický Nemak, který vyrábí hliníkové hlavy motorů, upustil před šesti lety od výstavby továrny v Plzni a výrobu nakonec zahájil v průmyslové zóně u Mostu, kde se však výstavba jeho závodu také neobešla bez protestů.

Podobné potíže měl i lucemburský výrobce litých kol Ronal v Hradci Králové, který nakonec svou investici přesunul do Pardubic. Protesty ekologických organizací a všech obcí z okolí byly jednou z příčin, proč finská společnost Myllykoski upustila od plánu postavit v Opatovicích nad Labem velkou papírnu a rozhodla se přesunout svůj investiční záměr do Německa.

První evropská továrna Hyundai Motor se začala stavět letos v březnu. Zkušební výrobu chce spustit v září 2008, sériová výroba souběžně dvou modelů po 100.000 kusech začne v březnu 2009. V roce 2011 přibude třetí typ a počet vyrobených automobilů vzroste na 300.000.