Na reklamním trhu se schyluje k boji „obrů s trpaslíky“

Praha - Český reklamní trh se začíná otřásat. Velcí zadavatelé reklamy postupně ztrácejí zájem o dlouhodobou spolupráci s klasickými zavedenými agenturami a začínají vyhlašovat soutěže na jednotlivé zakázky, ve kterých často slaví úspěchy malé firmy.

Důvod, proč zadavatelé reklamy odcházejí od klasické spolupráce, je podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media zcela zřejmý. „Problém reklamní branže je ten, že tu není potenciál vymýšlet nové kampaně a přicházet s novými strategiemi,“ vysvětlil v rozhovoru pro ČT24. S podobnými problémy se podle něj potýkají reklamní agentury po celém světě. 

Změny na marketingovém poli si dobře uvědomuje i jedna z nejvýznamnějších osobností české reklamy Martin Charvát, který opustil místo kreativního ředitele agentury Mark BBDO a od dubna vede spolu s Petrem Rýdlem, jenž pracoval pro Saatchi & Saatchi, vlastní firmu. „Klasická agentura není na projektové řízení stavěná. Není pro ni výhodné na každý projekt stavět speciální tým. Proto jsme se snažili najít takovou strukturu, která by toto umožňovala,“ popsal důvody, které ho vedly ke zlomovému rozhodnutí. 

Malé reklamní agentury v Česku pracují tak, že na každý projekt sestavují nový tým předních kreativců, kteří na vytvoření kampaně spolupracují. Podle Edy Kauby, kreativního ředitele Euro RSCG, která patří mezi přední české reklamní agentury, má ale tento způsob práce řadu úskalí. „Když sestavíte tým výborných lidí, ale svým způsobem individualit, tak nemusí jako tým dobře fungovat,“ řekl ve Studiu ČT24. 

Köppl považuje nový trend na reklamním poli za pozitivní. Do české reklamy se podle něj začíná vracet svěží vítr z počátku 90. let, kdy vznikaly nejkreativnější a nejúspěšnější reklamy. Jak v boji s malými pružnými konkurenty obstojí reklamní obři, ukáže budoucnost.