70. žofínské fórum: rovné pracovní příležitosti

Praha - Tématem již sedmdesátého Žofínského fóra byla společenská zodpovědnost firem a rovné pracovní příležitosti. Eurokomisař Vladimír Špidla na něm vystoupil s myšlenkou, že se pro podniky stává výhodnější zaměstnávat ženy. Dlouhodobý úspěch firmy podle něj závisí nejen na péči o okolí, ale také právě na různorodosti zaměstnanců.

Z vysokých škol odchází s diplomem čím dál více žen než mužů, v procentech je to zhruba 60 ku 40. „My jsme poslední generace mužů, která má silnější pozici v rozhodovacích strukturách společnosti, protože ženy už jsou jednoznačně kvalifikovanější,“ je přesvědčen komisař pro sociální otázky a zaměstnanost Vladimír Špidla. Právě o kvalifikované lidi začíná být nouze, a proto se firmy soustředí na ženy a slibují jim férové podmínky.

Přesto čísla i nadále ukazují, že v platech u nás rovnost rozhodně není. V České republice jsou příjmy žen zhruba o pětinu nižší než mužů, což je dokonce méně než průměr EU. Nejdále jsou v tomto ohledu skandinávské země, ale také například Maďarsko, kde mají ženy v průměru jen o 4 procenta nižší platy než muži. Naopak nejhorší situace panuje na Kypru, kde se finanční odměny snižují i s věkem, a ženy nad padesát let tam tak mají mzdy nižší i o třetinu.

Podle Špidly je pro firmy čím dál výhodnější zaměstnávat více žen a dávat jim stejné peníze jako mužům, a podobné je to i se staršími lidmi a minoritami: „Firmy, které mají dobře namíchanou strukturu zaměstnanců, tzn. mají tam staré, mladé, muže i ženy z různých kulturních a etnických prostředí, jsou dlouhodobě úspěšnější.“ Aby byl podnik konkurenceschopný, musí brát v potaz odpovědnost také za vnější prostředí. Pokud ho začne dobře vnímat jeho okolí, budou podle Špidly lidé raději kupovat i jeho produkty.

Dalším bodem k dobru je takzvaná sociální zodpovědnost. Tedy to, že firma dělá něco prospěšného pro svoje okolí. V Česku je takovým chováním známá například Opavia, která mimo jiné staví dětská hřiště. Důvody pro vyjmenovává mluvčí společnosti Mária Sedlická: „V první řadě je to dobrý pocit, v druhé řadě pak odpovědnost vůči okolí, kde působíme, a určitě je to i konkurenční výhoda.“

Průzkumy, které odborníci představili na světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu, ukazují, že takový přístup skutečně vynáší. „Pomáhá to vnímání společnosti z venku, ale pomáhá to samozřejmě vytvářet i další trh. Například Afrika může být za 20 let další miliarda spotřebitelů, když se tam učiní správná opatření již dnes,“ zdůraznil ředitel Microsoftu pro Evropu Jan Mühlfeit.