Budoucnost aut patří úsporným a alternativním pohonům

Praha - Automobilky řeší, co bude v budoucnu pohánět jejich auta. Cena ropy vytrvale roste a navzdory novým nalezištím se nad černým zlatem vznáší otazník, jak dlouho ještě jeho zásoby vydrží. Řešením měla být biopaliva, ta se ale v poslední době ukazuje jako slepá ulička. Způsobila totiž prudké zdražení potravin a kvůli hrozbě hladomorů volají po jejich konci hlavně rozvojové země. Existují ale i jiné alternativy - nejčastěji se mluví o úsporách, které pomohou obejít vysoké ceny ropy.

S radikální novinkou přišel Mercedes - ne hybridní auto, ale hybridní motor. Jde o dieselový a benzinový motor v jednom, řidič ale tankuje jen benzin. Spojuje prý výhody obou principů a nevýhod se zbavuje. V luxusní limuzíně by mohl mít spotřebu jen 5,3 litru, což znamená úsporu 40 procent. Mercedes tvrdí, že by kolem roku 2010 rád představil sériovou verzi, ale ta bude kvůli náročné konstrukci pravděpodobně velmi drahá. Na podobných motorech pracuje i Volkswagen nebo Opel. Jedno mají společné - normální palivo jim nestačí, a proto potřebují syntetické, a tedy drahé.

V poslední době zažívají renesanci také elektromobily. Chystají je všechny velké automobilky, a to hlavně kvůli emisním limitům. Prvenství si ale připsala malá norská firma Think, která již svoje elektroauto prodává. „Hlavními trhy jsou skandinávské země, následuje třeba Německo, Francie nebo Británie,“ hovoří o úspěších předseda představenstva firmy Jan Olaf Willums.

Zatímco elektroauto nemá výfuky vůbec, z výfuků aut na vodík, třetí cesty šetření, vychází jen pára. První takové vozy si už zákazníci můžou koupit kromě Ameriky třeba v Německu. „Nabízíme je hlavně politikům, podnikatelům a vůbec lidem, kteří se můžou zasadit o vybudování infrastruktury,“ popisuje obchodní strategii mluvčí BMW Daniel Kammerer.

Naftu a benzin ale alternativní paliva jen tak nenahradí. Budou je, i když ve stále větší míře, jen doplňovat. Odborníci se shodují, že éra klasických motorů může trvat i 50 let.

Palivová nádrž
Zdroj: ČT24