Starbucks skomírá v Americe a Austrálii, soustředí se proto na Evropu

Los Angeles/Praha - Starbucks - symbol kelímku kávy na cestu - prodělal v prvním čtvrtletí letošního roku v přepočtu 100 milionů korun. Je to poprvé za 16 let, co se dostal do ztráty. Zájem o produkci kavárenského giganta už není takový, na jaký byla firma zvyklá, zavře proto 700 poboček v Americe a Austrálii a pokusí se rehabilitovat v Evropě.

„Nezdar je způsoben odleskem ekonomiky ve Spojených státech, my jsme těch ekonomických krizí zažili několik, ale bohužel jsme nezažili tak silnou jako teď, ta ztráta byla očekávaná,“ popsal Jakub Střeštík, ředitel provozu Starbucks ČR, atmosféru v domovině firmy za Oceánem.

Na propad zisku reaguje Starbucks realokací svého cílového trhu. „Naše kavárny si konkurovaly navzájem, přicházeli jsme až o 30 procent zisku. Odstranění tohoto kanibalismu by mělo vrátit část výnosů do starých provozoven,“ odhadl další strategický postup Starbucks jeho finanční ředitel Pete Bocian. Některé pobočky tak proto zavřou. V Americe tak skončí přes 600 kaváren, v Austrálii jich zůstane z původních 85 jen 24. V Evropě naopak otevřou nové pobočky, do konce roku by jich mělo být několik stovek. Na starém kontinentu se totiž kavárnám daří.

„Náklady na vybudování byly velké, takže se nedá hovořit o zisku, ale daří se nám lépe, než jsme plánovali. Za několik týdnů se bude otevírat další pobočka na staroměstském náměstí u orloje a plánují se další,“ představil taktiku pro český trh Střeštík.