Generální tajemník svazu dopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar tvrdí, že si dopravci úlevy stále „zaslouží“. „Dopravci si malinko oddechli, ale zdaleka si ještě nevylízali své rány z minulosti, protože nebyli ty vyšší náklady v první polovině roku schopni promítnout do svých cen,“ říká. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky ovšem náklady dopravců ministerstvo příliš v potaz nebralo, nýbrž vycházelo z evropské směrnice o slevách na mýtném, které jsou v Evropě běžnou věcí.
Také samotný způsob poskytování slev je však přinejmenším kontroverzní. Zavedením mýta chtělo ministerstvo dopravy původně provoz nákladních aut regulovat a spravedlivě ho zpoplatnit, avšak chystané slevy na mýtném dopravce k jízdám spíše motivují. Čím více by konkrétní dopravce jezdil, tím více by totiž zároveň ušetřil. Kamion, který zaplatí měsíčně na mýtném přes 5 000 korun, získá slevu až 13 procent.
Obdobný model slev už ovšem funguje ve Francii, která tak podporuje vlastní dopravce. Ti logicky najedou měsíčně po místních dálnicích co nejvíce kilometrů, a tak i nejvíce ušetří.
Kritici slevám také vytýkají, že kvůli nim poputuje méně peněz do státního fondu dopravní infrastruktury. Karel Hanzelka odhaduje rozpočtový dopad v desítkách až stovkách milionů korun. Výběr mýtného ovšem rok od roku roste, proto by dopady do fondu dopravní infrastruktury podle Hanzelky neměly být dramatické.