Ježíšku, co dostanu pod stromeček?

Praha - Štědrý večer se blíží mílovými kroky a řada z nás je stále více a více zvědavá, co letos nadělí Ježíšek pod stromeček. Podle obchodníků to bude především elektronika. Zájem o ni nepřibrzdila ani hospodářská krize. Hojně na odbyt šla také různá dárková balení, ať už s kosmetikou, nebo s delikatesami. Naopak nižší zájem než loni byl o hit minulých let - zájezdy.

Rychlostí blesku mizela obchodníkům z pultů před Vánoci zobrazovací technika. Neukojitelný hlad po ní odborníci připisují postupující digitalizaci. Málo kdo chce totiž mít doma několik set-top boxů, a tak se většina lidí snaží vyměnit svou starou televizi, video apod. za nové přístroje, které si již bez problémů s digitálním signálem poradí.

Dobře na odbyt šly ale také navigace, přehrávače MP3 a MP4 a stejně jako vloni také holící a depilační strojky.

Řada Čechů si ale chtěla výběr a balení dárku usnadnit, a tak sázela na dárková balení s kosmetikou, delikatesami, alkoholem, košilemi a kravatami. „Zájem o dárková balení sledujeme dlouhodobě. Lidé je mají ve stálé větší oblibě, protože mají usnadněný výběr a balení dárku, který navíc vypadá velmi efektně,“ upozornila mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Krize snížila zájem o zájezdy

Pod stromečkem se naopak letos zaskví mnohem méně poukazů na dovolenou než loni. Tvrdí to analytici ze společnosti Mag Consulting, kteří uvádí, že objem dárkových zájezdů bude letos zhruba o pětinu nižší, a Češi tak za tuto formu vánočního daru vydají asi 1,2 miliardy korun. Na vině není nikdo jiný než finanční a hospodářská krize.


„Jde o zvrat v dosavadních trendech,“ upozornil ředitel Mag Consulting Jaromír Beránek. Zatímco loni se ze zájezdu pod stromečkem radovalo až 200 tisíc lidí, letos se tohoto překvapení zřejmě dočká méně než 140 šťastlivců.

Třešnička na dortu - byt

Stejně jako loni i letos někteří lidé najdou pod stromečkem klíče od nového bytu. I když tento dárek nepředstavuje zrovna trend, ale spíše malou „třešničku na dortu“, realitní kanceláře připouští, že o takových štědrých dárcích vědí. „Někteří naši zákazníci skutečně pořizují svým blízkým byt jako vánoční dárek,“ uvedla mluvčí společnosti Finep Pavla Temrová.

Mezi dárci bytů převažují podle údajů realitek podnikatelé. Obdarovanými jsou pak nejčastěji děti, které míří z regionů například do Prahy na studia a rodiče jim chtějí zajistit důstojné bydlení.

I letos zůstanou Češi labužníky

I když se ve většině segmentů vánočního trhu více či méně projevila krize, přesto existují i komodity, kterých se turbulence světového hospodářství vůbec nedotkly. V Česku jsou to podle obchodníků především potraviny.

„Je více lidí a nakupuje se více než loni. Češi rozhodně nešetří na jídle a o Vánocích si prostě chtějí dopřát,“ konstatoval mediální zástupce společnosti Interspar Jan Vávra. V nákupních košících se podle něj často objevoval kvalitní alkohol, rybí maso, ale i speciality všeho druhu.

Lahodná iberská šunka
Zdroj: ČT24