Lidé šetří na telefonování, raději volají přes internet

Praha - Přestože ještě loni utržili mobilní operátoři 87,5 miliardy korun, což je o tři procenta více než v roce 2007, začínají lidé i firmy na telefonování šetřit. Čím dál tím více je lákají hovory po internetu. Větší spořivost uživatelů mobilních přístrojů se projevila již na konci loňského roku, kdy klesl prodej nových nedotovaných telefonů na nejnižší hodnotu za posledních sedm let.

Ušetřit na volání, co se dá. Tohle heslo spojuje jak firmy, tak i jednotlivce. Lidé obracejí každou korunu. Například čím dál tím více mění měsíční paušály za předplacené karty. Jan Lodl, spolupracovník serveru www.mobil.cz, pro Českou televizi dodává: „Aby se nezavazovali k placení pravidelné částky, aby v případě, že jeden měsíc se jim nedaří, tak prostě provolají méně, dobíjí si třeba až za dva měsíce.“

Mluvčí společnosti T-Mobile Jitka Pajurková pak tvrdí, že se také mění struktura používání mobilních služeb. Zatímco dříve zákazníci hlavně telefonovali a posílali SMS zprávy, v poslední době je prý patrná vzrůstající obliba nehlasových služeb, jako je například internet v mobilu.

Operátoři nadbíhají firmám

Operátoři si potřebují udržet i velké klienty, firmy, které měsíčně utratí za volání svých zaměstnanců miliony korun. A proto jim nabízí nové služby, které jim umožní mít náklady pod kontrolou. „Za poslední půlrok o polovinu vzrostl podíl firem, které využívají tzv optimalizaci nákladů, kdy my sledujeme zdarma jejich výdaje a pokud zjistíme, že jsou na dražším tarifu, než by museli, tak jim doporučíme jiný tarif a vrátíme jim rozdíl v penězích,“ upřesňuje postupy operátorů mluvčí společnosti Vodafone Miroslav Čepický.

Jan Lodl:

To, že lidé šetří, se projevilo už na konci loňského roku. Prodej nových nedotovaných telefonů byl nejhorší za posledních sedm let. Dá se očekávat, že šetření uživatelů přiměje mobilní operátory k nabízení více služeb. Zákazník by pak na novém trendu mohl nakonec vydělat.

Společnost Vodafone
Zdroj: ČT24