Odpočatí zaměstnanci nezlobí a lépe pracují

Praha - Stále více firem upřednostňuje, aby jejich zaměstnanci plnili úkoly zábavnou formou a hodně v práci odpočívali. Vedle samotných kanceláří proto staví i relaxační zóny, které podle psychologů dokáží zvýšit kreativitu a pracovitost.

Už i české firmy pochopily, že připoutáním zaměstnanců k monitorům jejich kreativitu nevyburcují. Pracovní den tak může vypadat takto: dopolední porada u kulečníku, po obědě káva v zahradě a odpoledne mítink na pláži. Společností, které neosobní a studené kanceláře doplňují relaxačními zónami, v poslední době přibývá. 

František Hroník, psycholog a ředitel personální agentury Motiv P

„Jestliže chceme, aby lidé byli zaujatí svou prací a trávili v ní podstatnou část svého života a zároveň ze sebe vydávali to nejlepší, tak potřebujeme, aby měli prostředí, které je bude stimulovat.“ 

Ekonomika + (zdroj: ČT24)

Do odpočinkových místností u nás jako první začaly investovat firmy, které od svých zaměstnanců vyžaduji nové nápady, kreativitu a samostatnost. „Vzhledem k tomu, že jsme makléřská firma, naši zaměstnanci pracují pod celkem velkým tlakem, a myslíme si, že prostředí příjemné, které může sloužit byť ke krátkému odreagování, bude v konečném důsledku mluvit v náš prospěch,“ říká ředitel firmy Cyrrus Jiří Loubal. 

Princip, na který společnosti sází, je jednoduchý. Čím častěji zaměstnanci odpočívají, tím jsou výkonnější. „Naše zkušenost je, že zaměstnanci chodí do odpočinkové místnosti dvakrát, třikrát denně na nějakých pět minut. Z hlediska celé pracovní doby je to zanedbatelná doba, ale v podstatě přínos je enormní. Lidé nemají stres na pracovišti, když ho potřebují ventilovat, tak jdou do této místnosti,“ vysvětluje ředitel vývoje v NetSuite Brno Petr Kruntorád. 

  • Herní konzole zdroj: ČT24
  • Relaxační zóna zdroj: ČT24

Práci sice zadávají firmy svým lidem do kanceláře, ovšem je jim jedno, kde si nakonec zaměstnanci své úkoly splní. Zatímco tedy někteří chodí do relaxačních zón jen načerpat nové síly, jiní se do nich přesouvají pracovat. Současné výzkumy navíc dokazují, že po každé půl hodině plného soustředění je vhodné si jít alespoň na chvíli vyvětrat hlavu. 

Zatímco v Česku se kreativní prostory zatím zabydlují spíš v nadnárodních firmách, ve světě patří už dávno ke standardu. Průkopníkem ve tvorbě hravého pracovního prostředí byl americký Google. Právě díky zvláštní péči o své lidi patří Google k nejoblíbenějším zaměstnavatelům. České firmy se netají tím, že do něj jezdí pro zkušenosti. 

Vydáno pod