Češi už odmítají chodit kilometry po obchodech

Praha – Čechům se stále méně chce během nakupování vynakládat námahu na tisíce kroků a projít obrovskou prodejnou o rozloze několik tisíc metrů čtverečných. Obchodníci proto sáhli ke zmenšování prodejen.

Ještě na konci devadesátých let převládala móda obrovských hypermarketů. Tehdy byly hitem prodejny o rozloze větší než deset tisíc metrů čtverečných. O patnáct let později se však situace obrací. Zákazník chce nakoupit co nejrychleji a ujít co nejméně kroků. 

Zdeněk Skála, analytik Incoma Research:

„Docházková vzdálenost do prodejny se snižuje, zákazník má tendenci dělat menší nákupy a častěji. Trend je jasný, zmenšuje se nákupní košík a zvyšuje se rychlost nakupování.“

V Česku je přitom zhruba 300 hypermarketů, 1 300 diskontů a supermarketů a tisíce menších prodejen. Jejich majitelé tak musí na změnu chování zákazníků reagovat. Třeba hypermarket v Karlových Varech se zmenšil z 9 000 metrů čtverečných na 5 000. 

Hypermarkety už totiž nejsou místem, kam musí jezdit lidé z širokého okolí. Na zmenšené ploše má navíc obchod menší náklady na elektřinu i personál a nepotřebné prostory může pronajmout. Také zákazníkovi stačí místo dvaceti stejných krabic mléka v regálu třeba jen tři.