Praha – Čechům se stále méně chce během nakupování vynakládat námahu na tisíce kroků a projít obrovskou prodejnou o rozloze několik tisíc metrů čtverečných. Obchodníci proto sáhli ke zmenšování prodejen.
Češi už odmítají chodit kilometry po obchodech
Ještě na konci devadesátých let převládala móda obrovských hypermarketů. Tehdy byly hitem prodejny o rozloze větší než deset tisíc metrů čtverečných. O patnáct let později se však situace obrací. Zákazník chce nakoupit co nejrychleji a ujít co nejméně kroků.
Zdeněk Skála, analytik Incoma Research:
„Docházková vzdálenost do prodejny se snižuje, zákazník má tendenci dělat menší nákupy a častěji. Trend je jasný, zmenšuje se nákupní košík a zvyšuje se rychlost nakupování.“
V Česku je přitom zhruba 300 hypermarketů, 1 300 diskontů a supermarketů a tisíce menších prodejen. Jejich majitelé tak musí na změnu chování zákazníků reagovat. Třeba hypermarket v Karlových Varech se zmenšil z 9 000 metrů čtverečných na 5 000.
Hypermarkety už totiž nejsou místem, kam musí jezdit lidé z širokého okolí. Na zmenšené ploše má navíc obchod menší náklady na elektřinu i personál a nepotřebné prostory může pronajmout. Také zákazníkovi stačí místo dvaceti stejných krabic mléka v regálu třeba jen tři.