Lidé v Belgii už nemají o pivo takový zájem jako dřív a v posledních letech zmizely tisíce podniků hlavně z malých měst a vesnic. „Dřív zákazníci chodili do hospody pěšky. Třeba i z kopců tady v okolí. Teď je ale všechno jinak, v lokálech se už nesmí kouřit. Lidé taky jezdí víc autem,“ řekla majitelka hospody In de Welkom Leza Wautersová.
Za posledních 20 let klesla v Belgii spotřeba piva o třetinu. O to víc Belgičané pijí víno nebo třeba koktejly. Tradiční výrobci se proto musí spoléhat i na zahraničí, jinak by se na trhu neudrželi. „Naše kultura pití piva pomalu mizí. Když už nikdo nerozumí tomu, o čem to je, těžko to předá dalším generacím. Nemůžeme už pak mluvit o pivu jako o belgickém dědictví,“ uvedl majitel pivovaru Oud Beerse Gert Christiaens.
Přesvědčit Belgičany, aby se znovu vrátili k pití tradičních domácích piv, se snaží tamní federace pivovarů. O jejich kvalitě mluví v televizním spotu paradoxně cizinci. „Belgičani nejsou dostatečně hrdí. Mají mírné povahy. Potřebují slyšet od cizinců, jak jsou dobří, a teprve potom tomu uvěří,“ uvedl ředitel Belgické federace pivovarů Sven Gatz. Výrobci tak doufají, že tahle taktika zapůsobí i v případě piva. Belgické speciály jsou totiž díky velkému výběru druhů a příchutí uznávané po celém světě.
