Sociální sítě nutí firmy hrát fér, každý přešlap je vidět

Praha – Nízké platy, špatné chování šéfa nebo porušování bezpečnosti. Podobné přešlapy se mohou firmám vymstít. Lidé totiž s oblibou sdílejí informace na sociálních sítích, které už dávno nejsou jen komunikačním prostředkem nebo reklamním nástrojem. S jejich rozmachem se chování většiny firem mění – snaží se být mnohem transparentnější.

Lidé s oblibou sdílejí vše se svým okolím. Sociální média tak dávají zaměstnancům i firmám řadu nových možností. „Už dávno neplatí, že je to pouze otázka mladých. Na sociálních sítích jsou i lidé v předdůchodovém věku. Všichni mladí mají smartphony a neustále jsou na Facebooku. Cokoliv se jim přihodí, okamžitě sdílí se svými známými,“ upozornil specialista ze společnosti Manpower Jiří Halbrštát. 

Firmy se tak musí podle odborníků chovat k pracovníkům férově. „Společnosti sociální média nemohou ignorovat, protože pokud je budou ignorovat, nebudou pro své kandidáty atraktivní,“ poznamenal spoluzakladatel GoodCall Josef Kadlec. 

Fotografování zakázáno

Sociální sítě představují pro firmy i další nebezpečí – zvlášť ve výrobních podnicích totiž hrozí únik dat. „Do výroby nebo do firem, kde se pracuje s citlivými údaji, je zakázáno vnášet mobily, aby lidé nemohli fotografovat a sdílet, co se ve společnosti děje,“ konstatoval Halbrštát. 

Podobná opatření zavedli s rozmachem sociálních sítí třeba i v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto. „Používání sociálních sítí na pracovišti pro naše zaměstnance je omezeno. V podstatě je umožněno jen pro zaměstnance, kteří sociální sítě využívají pro svou práci,“ podotkl mluvčí Škodovky Jozef Balaž.

Největšího tuzemského exportéra, mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto, vlastní německý koncern Volkswagen
Zdroj: ČT24/Škoda Auto

Třeba designéři nebo konstruktéři jsou od sociálních sítí úplně odříznuti. Všichni zaměstnanci pak mají zakázáno fotit nebo natáčet videa v prostorách automobilky. Přísná nařízení platí i u konkurence. „Strategie ochrany u nás vychází ze zákazu fotografování v celém výrobním závodě. Ve výrobních halách není dovoleno mít mobilní telefon. Pokud se týká sociálních médií, nemáme nastavený nějaký software, který by to za nás hlídal, takže je to spíš na nás a na průběžném monitoringu,“ uvedl mluvčí Hyundai Petr Vaněk. 

Pozor: Zaměstnavatelé si všímají vašich profilů

Obezřetnost platí ale pro obě strany. Také zaměstnanci by si měli hlídat, co zveřejňují.  Třeba nevhodná fotka je může připravit o vysněnou pozici (čtěte víc). „Některé společnosti, které si zvou kandidáty a případné zaměstnance na pohovory, sledují jejich profily,“ okomentoval Kadlec chování firem. 

Na druhou stranu jsou dnes ale právě sociální sítě velkým pomocníkem na pracovním trhu. Využívají ho personalisté pro hledání nových talentů a aktivně se už skrze ně poohlížejí po novém zaměstnání statisíce lidí v Česku i ve světě.

Chyby firem se snadno objeví "na síti" (zdroj: ČT24)