Autobusy zaplatí o třetinu vyšší mýto, dopravci zátěž přehodí na cestující

Praha – Od ledna 2015 vzrostou v Česku sazby mýtného. Vláda schválila jejich zvýšení pro kamiony o desetinu a pro autobusy až o 30 procent. Zachována zůstane také zdvojnásobená sazba pro jízdy kamionů v pátek odpoledne, kterou se pokoušel zrušit ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Podle dopravců se zvýšení ceny mýtného promítne v cenách jízdného i dopravovaného zboží.

Kamionům splňujícím ekologickou normu euro 5 by měly podle návrhu vzrůst od ledna 2015 sazby mýtného v průměru o 9,8 procenta, v kategorii vozidel s méně ekologickými motory bude růst činit 8,2 procenta. Autobusům, které mají proti kamionům výrazně snížené sazby, vzroste cena až o 30 procent.

Jako kompenzace za zdražení mýtných sazeb mají být dopravcům sníženy limity pro získání množstevních slev na mýtném. Pětiprocentní slevy na mýtném tak budou moci dopravci dosáhnout při platbách 75 000 korun na jedno vozidlo. Pro získání maximální, třináctiprocentní úlevy budou muset s jedním vozidlem na mýtném zaplatit 300 000 korun.

Jančura: Mýtné zaplatí cestující

Podle majitele autobusového dopravce Student Agency Radima Jančury dopravcům nezbyde nic jiného než zakalkulovat zvýšené mýtné do ceny jízdného. „Ve výsledku na to doplatí cestující. Nicméně je nesmysl, aby se kamionům zvyšovalo mýtné o deset procent a autobusům o 30 procent. Takové zvýšení není logické. Je to sdělení, že veřejná doprava je vládě ukradená,“ reagoval Jančura.

Připomněl také, že předchozí vláda, která podle něj byla horší než současná, naopak mýtné pro autobusy snížila. „Přijde mi to spíš jako trucpodnik ministra dopravy proti nám, protože jsme největším plátcem mýta z autobusových dopravců,“ řekl Jančura a dodal, že doufá, že takové zvýšení nakonec neprojde.

Radim Jančura
Zdroj: Divíšek Martin/ISIFA/VLP

Podle původního Prachařova návrhu mělo být součástí návrhu zrušení dvojnásobně zvýšených sazeb za provoz v pátek mezi 15:00 až 20:00. Toto opatření mělo prý jen minimální dopad na skladbu vozidel využívajících komunikace v tuto dobu. Návrh však při prvním projednáváním ministry minulý týden u některých kolegů ve vládě včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) narazil.

Řidiči kamionů budou doma až v sobotu

Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD zachování pátečních zvýšených tarifů státní rozpočet viditelným způsobem nijak neobohatí, naopak budou zachovány velké komplikace pro dopravce, a především řidiče z Moravy. „Pětihodinové zvýšení mýtného v pátek odpoledne buď připraví moravské řidiče o možnost pátečního návratu domů na víkend, nebo moravským dopravcům neúměrně zvýší náklady na mýtné,“ uvedl Felix.

„Pro naše řidiče je velmi nepříjemné, že nemohou svůj pracovní týden ukončit jako většina občanů v pátek, ale musí do páteční noci zastavit na naší západní hranici. Nutno dodat, že se tak mnohdy děje za zcela nevyhovujících hygienických podmínek a někde i na hranici bezpečnosti, kvůli léta neřešenému nedostatku parkovacích míst,“ dodal generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák. 

Od ledna rovněž vznikne nová kategorie vozidel splňující normu euro 6 a EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). U těchto kamionů by měly ceny za ujetý kilometr po zpoplatněné síti odpovídat letošním cenám platným pro euro 5. Právě toto vytvoření nové kategorie umožnilo ministerstvu vyjednat s dopravci kompromis ve věci pátečních sazeb.