Pošta by příští rok mohla zrušit desítky manažerských postů

Praha – Česká pošta hledá další cesty, jak snižovat náklady. Od ledna má podle Mladé fronty dnes zrušit až 70 ředitelských postů. Těmto zaměstnancům posléze nabídne jiné pozice za nižší platy. Změny by podle deníku měly přinést úsporu v řádech milionů. Pošta je dlouhodobě ve finanční tísni. Nad jejím osudem se dokonce přou i někteří členové vlády.

Česká pošta sníží od ledna stupně řízení z pěti na čtyři, zrušena bude například funkce výkonného ředitele. „Cílem této změny je snížení nákladů, v příštím roce tak dosáhneme úspory na mzdách a odvodech ve výši 16,5 milionu korun. Česká pošta v současné situaci musí hledat úspory,“ řekl MfD ředitel České pošty Martin Elkán. Firma také až o čtvrtinu sníží počet manažerských aut. 

Poště nyní hrozí rušení ztrátových poboček. Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD), pod kterého společnost spadá, mluví o jejich dotování. Mělo by jít až o miliardu korun. Právě pro šéfa vnitra je rušení stávající sítě poboček nepředstavitelné, podobně jako pro premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Ten navrhuje zřízení vlastní bankovní licence. Pošta by tak propříště nemusela bankovní služby pouze zprostředkovávat, ale přímo poskytovat.

S tím ale nesouhlasí ministr financí Andrej Babiš (ANO). Místo státních dotací by podle něj pro poštu bylo potřeba najít nové způsoby výdělku. Babiš uvedl, že má například návrh od finanční správy, že by od ní mohla pošta převzít hotovostní pokladnu. To by se mohlo týkat i celní správy.

Rozlousknout oříšek, zda vznikne poštovní banka, nebo se budou hledat jiné zdroje, chce vláda zhruba do konce listopadu. Pošta se přitom novému úkolu nebrání. „Chci předložit variantu zhodnocenou ze všech hledisek, abych zodpovědně jako manažer mohl říct, zda tato cesta je nejlepší a tou se vydáme,“ řekl před měsícem Elkán. 

Česká pošta provozuje asi 3 250 poboček. Je největším zaměstnavatelem v Česku, nyní má více než 31 tisíc zaměstnanců. Loni vykázala zisk 305 milionů korun, výnosy ale klesly o půl miliardy na 19,5 miliardy Kč. Firmě klesají výnosy z klasického doručování a snaží se je nahradit jinými činnostmi.