„V současné době je na úrovni Generálního finančního ředitelství připravována Informace k uplatnění DPH u dodání zboží potravinovým bankám, která bude dostupná veřejnosti na internetových stránkách finanční správy,“ avizovala Petlachová.
U zboží darovaného potravinové bance bude možné v daných případech stanovit základ daně v minimální hodnotě, která se bude blížit nule, případně bude nulová. Nulový základ daně bude podle Petlachové možný u zboží s blížícím s datem spotřeby či jinak nevyhovujícímu pro běžný prodej, které však bude stále upotřebitelné.
Nyní musejí výrobci a prodejci z darovaných potravin odvádět 15procentní DPH, a proto raději v mnohých případech volí likvidaci. „Současná legislativní úprava by spíše povzbuzovala k tomu potraviny likvidovat, protože obchodníci museli odvádět DPH ve výši hodnoty zboží,“ podotkla prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. Upozornila, že i přesto dnes mnoho obchodů zbytné potraviny daruje, ačkoli je to pro ně dražší než likvidace. „Z daru musejí odvádět DPH a to samozřejmě představuje i pro velké řetězce dost velkou položku na konci měsíce,“ upozornil už dříve Fabrice Martin-Plichta z České federace potravinových bank, která se o osvobození darovaných potravin od DPH snaží dlouhodobě (více zde).
Marta Nováková upozornila, že Svaz obchodu a cestovního ruchu o opatření jedná s ministerstvem financí již rok. „Naposled jsme udělali dohodu s ministerstvem zemědělství, které má taktéž zájem, aby k plýtvání potravinami nedocházelo,“ upozornila.
Výrobci a prodejci potravin změnu vítají
Stát dosud argumentoval právem Evropské unie, řada zemí osmadvacítky však pro podobné případy uplatňuje výjimku a darované potraviny od daně osvobozuje. „Je určitě dobře, pokud stát bourá bariéry, které brání přispívat na dobré věci a pomáhat druhým,“ reagoval mluvčí potravinářské společnosti Hamé Petr Kopáček. Krok ministerstva financí ocenili také prodejci potravin. „Je to motivující podnět k prohloubení spolupráce s potravinovými bankami a tím i k snížení potravinového odpadu,“ uvedla mluvčí obchodů Albert Judita Urbánková. „Tuto metodickou změnu velmi vítáme a vstřícný přístup státní správy oceňujeme, představuje pro nás odstranění bariéry při darování potravin potravinovým bankám,“ dodala mluvčí Makra Romana Nydrle.
Podle statistiky Organizace OSN pro výživu a zemědělství končí přibližně třetina světové produkce potravin jako odpad. Každý Čech ročně vyhodí asi 69 kilogramů jídla. Potraviny se přitom vyhazují nejen v domácnostech, ale také v obchodech. Tam se často likviduje zboží, které už nevypadá dobře, ale nic mu není. Nebo takové, kterému prošla doba minimální trvanlivosti, a ne datum spotřeby. Tyto potraviny jsou většinou zdravotně nezávadné.

Blíží se druhý ročník národní potravinové sbírky
Blíží se druhý ročník národní potravinové sbírky
Z16 19.11.14
Prezidentka svazu obchodu: Zrušení DPH povzbudí k darování potravin
Národní potravinová sbírka se blíží
Podpořit chudé darováním potravin ale nemusejí jen firmy – už o nadcházejícím víkendu to budou moci udělat i zákazníci více než 380 českých obchodů. Právě tolik se jich zapojí do druhého ročníku Národní potravinové sbírky, kterou organizuje platforma Byznys pro společnost.
Lidé mohou v rámci sbírky nakoupit a následně darovat trvanlivé potraviny. Inspiraci jim poskytne tištěný seznam vhodných produktů, který budou v obchodech rozdávat dobrovolníci. Ti také budou potraviny za pokladnami vybírat. Organizátoři očekávají, že by se letos mohlo shromáždit přes 100 tun potravin (loni jich lidé a firmy darovali 66 tun).
Akce se uskuteční v téměř 90 městech České republiky, a to v sobotu 22. listopadu 2014 od 08:00 do 20:00. Podpoří ji řetězce Tesco, Penny Market, Kaufland, Albert, Globus a síť drogerií dm. Darovat jídlo bude možné i elektronicky (podrobné informace zde). Své výrobky věnuje rovněž sedm velkých potravinářských firem. Záštitu nad akcí letos převzal ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).
„Na sbírce bude spolupracovat zhruba 2 000 dobrovolníků, což je dvojnásobek loňského počtu,“ uvedla Pavlína Kalousová z platformy Byznys pro společnost. Sbírka se podle ní snaží reagovat na skutečnost, že v Česku je 15 % obyvatel ohroženo chudobou nebo sociálním vyloučením. Darované potraviny poputují k lidem v nouzi, jako jsou matky s dětmi, klienti azylových domů či postižení.