Česká bankovní asociace odhaduje, že oproti loňsku bude letos počet pokusů o krádeže peněz z účtů dvojnásobný. Podvodníci používají stále modernější metody, jak z lidí vylákat peníze a nevzbudit přitom podezření. Umí například změnit telefonní číslo tak, aby budilo zdání, že volá banka či policie. Pak pod falešnou identitou při hovoru lidi přesvědčují, aby peníze uložili jinam nebo jim sdělili přístupové údaje k účtu.
Podvodníci po telefonu imitují banky. Zavěste a běžte na pobočku, radí policie
„Volající člověk se představil jako operátor. Řekl, že dostali zprávu, na základě které mají podezření na zneužití účtu,“ popsal Petr, který se stal terčem podvodníků.
Cizí muž Petrovi a jeho manželce vysvětloval, jak ke zneužití mohlo dojít, a že vše začíná vyšetřovat vnitřní oddělení banky. „Říkal, že na základě toho vnitřního šetření by bylo dobré účet nějakým způsobem zajistit. To znamená, že doporučuje vybrat všechny peníze z účtu a pak je vložit na bezpečný účet,“ popsal muž.
Internetový vyhledávač mu potvrdil, že jde o číslo z banky. Podvodníci umí na displeji zobrazit jakékoliv číslo, včetně třeba policejního.
Oba manželé přijeli před karlovarskou pobočku banky v domnění, že mají domluvenou osobní schůzku. O to víc je překvapil telefonát, kdy jim muž řekl, aby uvnitř s nikým nemluvili a jen vybrali peníze. V tu chvíli už tušili, že půjde o podvod. „My jsme peníze vybrali už z toho důvodu, že jsme nikomu v ten okamžik nevěřili a nevěděli jsme, jestli účet je opravdu ohrožený nebo není,“ vysvětlil muž.
„V současné době naši karlovarští kriminalisté řeší případ, ve kterém byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu podvodu,“ konstatovala mluvčí karlovarské policie Zuzana Churaňová.
Peníze jsou většinou nedohledatelné
Podle dat České bankovní asociace loni podvodníci ukradli lidem z účtů přes miliardu korun, letos už to vypadá na dvojnásobek. „Průměrná škoda se pohybuje mezi sto až dvěma sty tisíci na klienta. Ve většině případů je to bohužel smutný případ, kdy peníze už jsou nedohledatelné,“ upozornil předseda Komise bankovní a finanční bezpečnosti České bankovní asociace Petr Barák.
Policie lidem radí, aby podezřelý hovor zavěsili a zavolali na stejné číslo zpět – to už by se měli dovolat správně. Dál doporučují problémy řešit osobně na pobočce nebo policejní služebně, nikomu – zvláště po telefonu – nediktovat citlivé nebo osobní údaje a neklikat na podezřelé odkazy.
„Klient by měl hned volat svému bankéři nebo na informační linku banky, nebo přímo zajít na pobočku a ověřit, jestli tam opravdu nějaký problém s jeho účtem je,“ apeluje mluvčí ČSOB Patrik Madle.
Pozor by si teď lidé měli dát například i na SMS zprávy, které se tváří, že jsou od ministerstva práce a sociálních věcí.